lördag 21 november 2015

Säsongssammanfattning: Fringe, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Mitt senaste maratonprojekt är alltså "Fringe". En science fiction/kriminaldramaserie som jag hoppade över när den gick på tv för några år sedan men kände att det var dags för lite i efterhand sådär.
Klara "Arkiv X"-vibbar. Olivia Dunham är FBI-agent och för att kunna lösa ett fall behöver hon ta hjälp av professor Waler Bishop som jobbat med så kallad fringe-forskning - forskning kring det oförklarliga enkelt beskrivet. Walter sitter dock på mentalsjukhus efter ett dödsfall i hans labb för 17 år sedan, och för att få träffa honom behöver Olivia få tillåtelse av hans son Peter Bishop, en man med en brokigt förflutet och en synnerligen trasig relation till sin pappa.

Bildkälla Moviezine

Favoritavsnitt: 1x14 "Ability" Teamet utreder ett fall där människor dött för att de täckts helt av hud. Samtidigt hittas ett manifest som kan ha kopplingar till Walters tidigare karriär.
1x15 "Inner child" När ett hus ska rivas hittas ett barn i en förseglad del av byggnaden. Han verkar kunna hjälpa Olivia att hitta en seriemördare.
1x20 "There's more than one of everything" The plot thickens! Mr Jones dyker upp igen när han försöker skapa en portal till en parallell verklighet och något i Walters förflutna kommer till ytan.

Favoritkaraktär: Jag gillar verkligen Walter. Just hans förvirring och galna professor-stil har bjussat på ett och annat fniss.

Favoritpar:  Har inte hittat något så pass på den.

Bäst i säsongen: Vad ska han med kon till? 

Värst i säsongen: För mig som tycker det är obehagligt med injektionsnålar så har det varit lite väl mycket av den varan.

Övriga kommentarerJag hoppade över "Fringe" för att jag tillhör de där som tröttnade på "Arkiv X" när det bara handlade om utomjordingar hela tiden. Det är lite samma grej med "Fringe" fast med parallella universum i stället för utomjordingar. Tokälskade man "Arkiv X" kan man nog gilla "Fringe" också, men för mig tog det ett bra tag innan intresset väcktes rejält. Var på vippen att släppa serien efter ett tag, men nu var det ett sådant cliffhangerslut på första säsongen att jag måste titta vidare.