onsdag 23 september 2015

Säsongssammanfattning: Merlin, säsong 4

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

En lite mörkare säsong av "Merlin", den här fjärde. De komiska elementen är nästan som bortsopade, förutom när Merlin måste dölja sina magiska förmågor från Arthur.

Bildkälla Tv Stock

Favoritavsnitt: 4x02 "The darkest hour: Part 2" För att sluta sprickan mellan liv och död och befria landet från Dorochorna bestämmer sig Arthur för att offra sig. Lancelot beger sig till Camelot med en döende Merlin. Det ser sannerligen mörkt ut.
4x04 "Aithusa" En man dyker upp vid hovet och ber Gaius om hjälp att finna ett undangömt drakägg. Merlin bestämmer sig för att hjälpa honom - som den drakherre han är.
4x09 "Lancelot de Lac" Bröllopet mellan Arthur och Gwen närmar sig. För att stoppa det återbringar Morgana Lancelot från de döda.
4x13 "The sword in the stone: Part 2" Arthur har tappat självförtroendet som kung så Merlin hittar på en legend om ett svärd i en sten som bara en äkta kung kan dra upp. Camelot ska befrias från Morgana ännu en gång.

Favoritkaraktär: Merlin. 

Favoritpar: De kämpar på med Arthur och Gwen. Okej då. Men jag är inte superförtjust faktiskt. Finns bara inget annat att välja på.

Bäst i säsongen: Japp. Jag grät på riktigt riktiga tårar när Arthur drog Excalibur ur stenen. Det har jag väntat på sedan serien började liksom.

Värst i säsongen: Jag gillade seriens första avsnitt en hel del. Vad jag inte gillade var hur Dorochorna lät. Min tinnitus uppskattade inte det alls. Och med det kan ni ju gissa hur in i helsike bra jag tyckte den här säsongen var. Jag hade problem att vaska ner det till fyra favoritavsnitt - bara ett hade varit omöjligt.

Övriga kommentarerLängtar lite till slutet nu, även om jag tror att det kommer bli sorgligt. Hela legenden är nämligen ganska tragisk, om man tänker efter och inte bara tänker på äventyren. Vissa saker är jag fullkomligt beredd på, och bävar en aning inför.