torsdag 17 september 2015

Säsongssammanfattning: Merlin, säsong 3

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Som anat bestämde jag mig för att titta klart på "Merlin" innan jag fortsätter med "Queer as folk". Spara det bästa till sist och så vidare.
Lilla E:s kommentar när hon såg bilden här nedan:
"Är hon ond?" *pekar på Morgana* Aningen tydlig bild då, kan man tycka.

Bildkälla The tv watchtower

Favoritavsnitt: 3x05 "The crystal cave" Merlin har sett en tänkbar framtid där Morgana försöker döda Uther. Desperat försöker han hindra att den framtiden slår in, men hans försök leder till andra tragedier. En hemlighet avslöjas.
3x08 "The eye of the Phoenix" Arthur har bestämt sig för att hämta en treudd från Fiskarkungens rike, ett rike som anses vara förbannat och få har överlevt en resa dit. Han måste utföra sitt uppdrag ensam, men Merlin får se något som får honom att ändå följa efter Arthur.
3x13 "The coming of Arthur: part 2" Morgana har tagit över Camelots tron och visar sig vara en grym härskarinna. Arthur samla några trogna vänner runt ett bord för att försöka störta henne och befria Uther.

Favoritkaraktär: Merlin. Det är klart att jag gillar Arthur också, men Merlin är bäst. Och så himla göllig! Jo, jag måste stava det så. 

Favoritpar: Verkar som att man går en annan väg här med Arthur, Guenivere och Lancelot, och Arthur och Gwen är ungefär det enda paret. Betyder inte att jag gillar det för det...

Bäst i säsongen: Excalibur! Det runda bordet! Damen i sjön! Svärdet i stenen! Arthur-legenden som jag känner och älskar den.

Värst i säsongen: Morganas lömska blick och sluga leende. Är det aldrig någon som tittar på henne och avslöjar henne? Och Morgause med sitt viskande. "Sister!" Bye bye!

Övriga kommentarer: Säsongerna är bara på 13 avsnitt vardera så det går fort att titta på. Som kanske märktes.