lördag 12 september 2015

Säsongssammanfattning: Merlin, säsong 2

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Just nu vill jag kanske titta vidare på "Merlin" istället för att följa min plan och växla mellan "Merlin" och "Queer as folk". Inte för att det var cliffhangerslut på säsong 2 utan för att jag har kommit fram till att jag trivs bäst med att maratontitta på en serie i taget. Ska bestämma mig över helgen.

Bildkälla Far far away site
Favoritavsnitt: 2x09 "Lady of the lake" Merlin hjälper den tillfångatagna druidflickan Freya att fly. Känslor uppstår men Freya har en förbannelse vilande över sig.
2x12 "The fires of Idirsholas" Morgause har försänkt Camelot i sömn och kommer för att ta sin hämnd på Uther. Det är upp till Merlin att hejda henne, men för att göra det måste han skada någon han älskar. Och så är det tid för Merlin att infria ett löfte.
2x13 "The last dragonlord" Draken anfaller Camelot. För att stoppa honom reser Arthur med Merlin för att finna drakherren Balinor, den sista i sitt slag som kan befalla drakar. Merlin får veta mer om sitt ursprung och finner oupptäckta krafter inom sig själv.


Favoritkaraktär: Merlin. Så klart. Han växer för varje avsnitt. 

Favoritpar: Jag vet ju hur det kommer gå med Gwen och Arthur, är den historien med Lancelot också en av de äldsta kärlekstrianglarna? Och om kärlekstrianglar tycker jag inte. Så jag säger Merlin och Freya, även om det var kort.

Bäst i säsongen: Första halvan var lite småseg men det tog sig verkligen på slutet. Satt som på nålar de två sista avsnitten, och var tvungen att torka lite tårar och snyta mig lite grann över allt som hände i sista avsnittet.

Värst i säsongen: Tröttnade lite på allt tjafs kring Morgana. I ursprungslegenderna är hon inte snäll, så det är lite en känsla av 'get on with it already'. Och nu verkar det som att det kommer hända mer intressanta saker där och hon inte bara är en våpig ungmö som drömmer mardrömmar.

Övriga kommentarer: Lite av den här seriens problem kan kanske vara att den inte verkar veta vilken ben den ska balansera på. Är det ett drama? Eller är det en komedi? Eller är det ett drama med komiska inslag?