fredag 11 september 2015

FredagsFilmen: The Scorch Trials

Filmer som baseras på bokserier kommer i flera olika delar, det är sedan gammalt. Om de inte tokfloppar såklart *host* Eragon *host*. Nu är det dags för andra delen av Maze Runner-böckerna att få filmpremiär, och eftersom det är tre böcker i den så förutspår jag fyra filmer. Det har blivit lite av en "tradition" att sista boken blir uppdelad i två filmer för att täcka upp saker som uteslöts ur de andra filmerna, samt att det alltid är roligt att mjölka en kassako.

Maze Runners andra del heter "The Scorch Trials" och har svensk premiär på onsdag, 16 september. Eftersom den bara verkar gå upp i 3D till en början kommer jag avvakta en stund och hoppas den kommer i 2D också så jag slipper bli åksjuk. Att jag ska se den med Chilipojken är bestämt sedan länge då det är han och jag som har läst böckerna. Vi tycker båda att det ska bli spännande att se hur annorlunda filmen kommer vara från boken, första filmen avvek en hel del nämligen. Och jag tyckte andra boken var ganska så tradig så jag hoppas på mer action och djup och mindre förvirring.

Bildkälla The nerd stash
Thomas, Teresa och de andra från the maze har lyckats fly, bara för att upptäcka att labyrinten bara var ett första steg i ett experiment för att försöka finna ett botemedel till sjukdomen som härjar över jorden. De flyr över ett öde landskap och stöter på flera svårigheter i sin jakt efter sanningen.


Bara trailern skiljer sig rejält från boken. Det blir nog spännande det här.