måndag 17 augusti 2015

Granola eller müsli - det är frågan?

Sak jag började fundera på medan jag laddade upp bilden till det här inlägget - heter det granola? Eller är det helt enkelt müsli? Jag har fått för mig att müsli bara är att grynen är blandade och att granola är rostad, men det kanske inte är någon skillnad alls?
Nåja, jag kallar det här för granola i varje fall. För jag rostar den och äter den till frukost ganska så jätteofta.


Egentligen har jag inget direkt recept när jag gör min granola. Det brukar bli det jag har hemma. Eftersom jag älskar nötter så är det många olika i min granola. Ibland sötar jag med äpplejuice, ibland med honung. Ibland dräller jag ner lite kanel eller kardemumma, ibland klipper jag ner torkad frukt. Men på ett litet ungefär ser det ut så här.

Granola - ger ca 1,5 liter

6 dl havregryn
2 dl valfria hackade nötter. Den här gången blev det osaltade jordnötter, hasselnötter och mandel.
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl kokosflingor
½ dl sesamfrön

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vill man krydda med till exempel kanel eller kardemumma eller någon annan favorit tillsätter man 1 tsk av kryddan här, eller efter smak.
Och nu blöter vi ner dem! Jag använder en av dessa två metoder:

1 dl koncentrerad äpplejuice
3 msk kokosolja eller...

½ dl vatten
½dl honung
3 msk kokosolja

Blanda och värm så att kokosoljan/honungen smälter vilket går fort. Blanda ner med grynen så att det blir jämnfuktigt. Bred ut blandningen i en långpanna klädd med bakplåtspapper och rosta i 125 grader varm ugn 20 - 30 minuter tills önskad färg uppnåtts och granolan torkat. Rör om minst var 10:e minut så att blandningen blir jämnt rostad. Har det fått färg men inte torkat så stäng bara av ugnen och låt plåten stå kvar så torkar den utan att ta färg.

När allt svalnat brukar jag blanda ner 1 dl linfrön för jag vill inte rosta dem. De får någon bismak om de värmts som jag inte uppskattar, men gör som du vill. Vill jag ha torkad frukt i är det nu jag blandar ner den, medan granolan fortfarande är på plåten. Mina favoriter är vingummiliknande torkade jordgubbar som jag köper i Stockholm för det är bara där jag vet var de är. Äpplen är gott också, och aprikos eller blåbär. Däremot är jag inte så förtjust i russin eller gojibär, men vet du vad - man blandar ner precis vad man vill! Det är det som är det fina i kråksången med att göra sin egen granola eller müsli eller vad den nu heter.
Häll upp på burk med lock och ät den när andan faller på!

Följer man mig på Instagram, @mrs_data, så kan man se hur jag använder min granola eftersom jag envisas med att visa upp min frukost nästan varenda morgon.