måndag 24 augusti 2015

"Alvhilda - Lidandet" + en liten tävling

Det här med att skriva några rader om en av sina bästa vänners böcker kan vara lite läskigt. Det här är ju liksom en av Pernillas bebisar, tänk om jag inte tycker om den! Nu gjorde jag det som tur var, trots att jag en gång för mycket länge sedan var så arg på det första utkastet av den här boken jag läste att jag på riktigt ringde upp Pernilla och klagade på den "satans gnällspiken till människa" som hon skrev om. Det har blivit bättre sedan dess, kan vi säga.


"Alvhilda - Lidandet" av Pernilla Lindgren är den andra delen i trilogin som frågar sig "Vem är Alvhilda?" Det här är Stephens berättelse, han som sedan barnsben varit förälskad i och besatt av Allie. Som jagas av odjuret inom sig som törstar efter blod. En dag bestämmer han sig för att göra slut på allt men hindras i sista stund av Henri, en man som bär på många hemligheter. Men frågan är om Stephen har räddats till något bättre eller till något ofattbart hemskt. En resa till ett annat landväcker både förhoppningar och farhågor.

Jag hade alltså väldigt svårt för Stephen när Pernilla skrev om honom i det där utkastet, och jag tyckte han var tvärjobbig i de första boken "Alvhilda - Uppvaknandet". Väldigt mycket ack-ve-mig-som-inte-får-flickan-jag-vill-ha-som-jag-vill-ha-henne-jag-som-offrar-allt-för-henne. Men nu när jag får lära känna honom, ta dl av hans tankar och känslor, så känner jag att det kanske är lite synd om honom trots allt. Jag får en annan förståelse för honom och är med på varför han säger och gör vissa saker. Där han i Allies ögon bara var jobbig och desperat är han i sin egen berättelse trofast och självuppoffrande. Jag vill inte möta honom i en mörk gränd, men...
Det är bra berättat och ganska så rejält spännande även för mig som läst historien förut. Jag fastnade snabbt i berättelsen och kände det där drivet att bara läsa lite till. Så pass att jag läste ut den på bara lite mer än en dag.
Dock var det en sak som störde mig lite och det var återblickarna på Stephens barn- och ungdomsår. Inte för att jag tyckte de var oviktiga - tvärtom väldigt viktiga, spännande och bra - utan sättet de presenterades på. Här hamnade de under tre stjärnor i slutet av de kapitel de var med i, och det tog ett tag för mig att hitta det mönstret. När jag läser vill jag kunna se direkt att det är något nytt som händer, att något annat kommer till tals. Jag hade önskat att återblickarna fått vara kursiverade, i mina ögon är det lika med att nu kommer ett annat tankesätt in. Kursiverad stil är lika med tankar, drömmar eller återblickar när de förekommer i böcker, i varje fall för mig.
Och ja - jag har diskuterat med Pernilla varför det inte blev kursiverad text men jag gillade inte svaret jag fick så jag vill bara påpeka här att jag inte gillade hur återblickarna var upplagda.

Mitt betyg på "Alvhilda - Lidandet" blev 4/5. Tredje och sista delen i Alvhilda-trilogin beräknas komma ut till våren 2016.


Allt annat försvann. Ljudet av glada barn och skolans klocka som ringde in blev till ett brus i bakgrunden. Som om en tunnel omfamnat oss och tagit bort omvärlden, såg jag bara henne: flickan med de gröna ögonen. Ögonen lyste, de var så gröna, tittade på mig, såg rakt in i mig, smärtade mig, krävde mig, kvävde mig. Bröstkorgen blev som en vulkan, öppen och brännande. Magman kokade i mitt bröst, redo att kasta sig ut och dränka världen i eld. Jag föll skrikande till marken. Asfalten var hård men såren som revs upp på mina knän och händer kändes inte. Jag brann. Mitt inre förtärdes i smärtor och dödsångesten slet tag i mig när den osynliga rustningen träddes på min oskyldiga kropp.
"Alvhilda, " kom över mina läppar, högt och hysteriskt.
"Alvhilda." Jag upprepade ordet utan att förstå innebörden av det.

Om ni läste rubriken till det här inlägget så förstår ni vad som ska hända nu. Det är ju nämligen så att om man har turen att känna en författare så får man möjligheten att kunna tävla ut ett signerat exemplar av hennes senaste bok, den som jag precis har skrivit om här.
För att ha chans att vinna ett signerat ex av "Alvhilda - Lidandet" av Pernilla Lindgren, vill jag att ni mailar mig svaret på en liten fråga. Bland de som svarat rätt kommer jag låta random.org dra en vinnare.

Det sägs ju att man inte ska döma en bok efter dess omslag, men i det här fallet ligger det mycket jobb och finurlande bakom omslagen till Alvhilda-böckerna.
"Uppvaknandet" är grön, "Lidandet" är eldigt orange. Vilken färg tror du att den tredje delen kommer ha? Japp - man får gissa.
Maila ditt svar samt adress till mrsdatasweden@gmail.com senast söndag 30 augusti 2015, skriv Alvhilda i ämnesraden. Tävlingen är endast öppen för deltagare i Sverige.
Lycka till!