lördag 18 juli 2015

Rödbetsblastpaj

Jag tycker gruvligt illa om att slänga sådant som går att äta. Också sådant som jag misstänker går att äta. Med tanke på att rödbetsblast ser precis ut som mangold så gissade jag att de var kompisar med varandra och därför borde vara ätliga. En snabb googling visade att så var fallet, så sist jag köpte ett knippe rödbetor tog jag tillvara på blasten också.
Rödbetorna skalade jag, klyftade och bakade i ugn med rapsolja, salt och peppar. Bland mina favoritsätt att äta rödbeta på.
Blasten såg rätt så trött ut så jag lät den sörpla i sig vatten några timmar innan jag sköljde den noga och torkade av den. Sedan var det bara att sätta igång!


Rödbetsblastpaj

blast från ett knippe rödbetor
1 klyfta vitlök
rapsolja
salt, peppar
2 plattor fryst smördeg
1 dl riven ost
2 ägg
2 dl grädd-/mjölkblandning

Börja med att hacka stjälkarna. De kan vara ganska hårda så låt dem fräsa själva en stund i lite rapsolja. Skär under tiden upp bladen och hacka vitlöksklyftan. Låt det fräsa med stjälkarna en stund, tills bladen sjunkit ihop och mjuknat, salta och peppra efter smak. Låt svalna.
Tina smördegsplattorna och kavla ut dem så att de täcker botten och sidorna på din valda form. Nagga bottnen. Lägg i rödbetsblasten och den rivna osten, jag använde västerbottenost och parmesanost.
Vispa ihop ägg med en blandning av grädde och mjölk. Jag struntade i att salta här eftersom osten är salt i sig och jag redan hade kryddat blastfräset. Häll stanningen över fyllningen och tillaga i 200 grader varm ugn 20 - 25 minuter eller tills stanningen stelnat och pajen fått vacker färg.

Vill man kan man äta pajen som tillbehör till korv eller kyckling, eller så håller man det vegetariskt och äter dem med en sallad och/eller grillad halloumi.

PS. Den fina naggaren har Chilipojken tillverkat åt mig när de jobbade med luffarslöjd i skolan.