onsdag 29 juli 2015

A stack of pancakes

Fick jag sova i natt då? Klart jag inte fick. Och sedan var jag tvungen att gå upp i svinottan, klockan åtta alltså, och vinka av minsta tjejen som ska på äventyr i huvudstaden med sin farmor. Hur tröstar man sig bäst då? Med pannkakor så klart!
Jag har varit på jakt ett tag efter ett recept på sådana där snygga fluffiga pannkakor, som man ofta ser dem i amerikanska sit coms. Efter att ha prövat och förkastat det ena receptet efter det andra, inklusive mina egna, så googlade jag helt enkelt. "Fluffy pancakes". Receptet jag hittade var det här, även om jag har  försvenskat det en aning, och jädrar i min lilla låda! Här var de! Som jag inbillat mig i varje fall - jag har aldrig varit i USA och ätit pannkakor där.


Fluffiga pannkakor

30 g smör
180 ml mjölk
2 msk vitvinsvinäger
1 ägg
125 g vetemjöl
2 msk socker
1 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt

Smält smöret och låt det svalna något.
Blanda mjölk och vinäger och ställ det åt sidan så att det får surna, cirka 5 minuter. Vispa sedan ner ägget i mjölken.
Blanda de torra ingredienserna i en skål. Vispa ner ägg- och mjölkblandningen lite i taget till en slät smet. Vispa ner smöret.
Grädda pannkakorna, cirka ½ dl smet åt varje pannkaka, i olja eller smör.

Just idag åt jag dem med en klick smör, lönnsirap och stekt bacon, men de är goda med bär, sylt, frukt eller vad du än tycker om. Man kan kanske behöva dra ner lite på sockret om man äter något sött till för att inte få en sockerchock.

Det blir ganska många pannkakor av den här smeten, jag brukar vara nöjd med 2-3 stycken. Man kan även steka dem i förväg och värma upp till frukosten. Eller göra smeten i förväg och förvara den i kylen över natten och steka färska pannkakor på morgonen. De här pannkakorna blir lite mer brödiga om smeten stått över natten, så nu har jag varnat för det - Lilla E var inte alls förtjust i dem när jag gjorde så.