fredag 12 juni 2015

Sir Christopher Lee

Bildkälla The Independent
Christopher Lee 27 maj 1922 - 7 juni 2015

En av mina favoritfarbröder gick bort i söndags. Jag har till och med en egen tag på den här bloggen för vampyr, och min fascination för dessa mörkervarelser föddes i min barndom på grund av just den här farbrorn.
Christopher Lee kommer alltid vara Dracula för mig. Som barn var jag rädd för honom, som vuxen beundrar jag honom och allt han hann göra under sin levnad.
Så det var en sorglig dag när jag fick veta igår att han hade gått bort. Med ålderns rätt kanske, för han blev 93 år och han slutade aldrig jobba. Han har medverkat i över 250 filmer, deltog under andra världskriget i flygvapnet, var skolad sångare och känd för sin mörka röst och för att han var lång.
Han har varit Count Dooku i Star Wars, Saruman i Sagan om ringen, Dracula i ett antal Hammer-filmer och trots sina många roller som elaking har jag alltid tyckt att han verkat vara så mysig. Som en snäll farbror som läser sagor för en och bjuder på karameller ur en skrynklig papperspåse.

Vila i frid Christopher Lee - tur att filmerna finns kvar.