fredag 5 juni 2015

Fredagsmys: Patty melts

Vet ni hur många FredagsFilms-inlägg jag har skrivit? 156 stycken är svaret ni söker. 156! Inte undra på att inspirationen tryter.
Nej - jag kommer inte överge FredagsFilm-kategorin, bara tillåta mig själv att skriva om annat på fredagar samt introducera en ny kategori. Eller ny och ny - hela Sverige har ju fredagsmys nuförtin'.

Fredagsmys för mig är att äta något gott och kanske dricka något gott och att göra något med älskade maken och barnen eller bara med han den där jag gifte mig med.
Just idag åt vi något gott när vi testade ett recept på Patty melts - alltså en pannbiff mellan bröd med karamelliserad lök och ost. Det var alldeles otroligt gott och seglar upp på repertoaren direkt. Inte gjort i en handvändning, men värd varenda sekund vid spisen.
Originalreceptet hittar ni här. Eftersom jag är busig gjorde jag som jag ville. Fast nästa gång använder jag mer ost.


Patty melts med karamelliserad lök

Det här receptet är avsett för fyra portioner. Eftersom vi är fem i familjen gjorde jag 6 stycken för någon ville ha två. Det funkade det med.

1 gul lök
rapsolja
vatten

Skala och skiva löken mycket tunt. Stek löken på medelvärme i en skvätt olja i sisådär 20 minuter. Skvätt på lite vatten då och då och rör om ofta så att löken mjuknar utan att ta för mycket färg. Låt sedan allt vatten koka bort och låt löken bli gyllenbrun. Allt som allt tar det här momentet 25-30 minuter. Låt det ta den tiden så blir löken söt och mjuk.

500 gram nötfärs
1 msk ketchup
1 klyfta vitlök, riven
1 tsk salt
nymald svartpeppar

Blanda färsen med ketchup, vitlök salt och peppar. Dela upp den i samma antal som du ska göra patties, i mitt fall var det som sagt 6. Forma färsen och platta till den så att den har ungefär samma storlek och form som brödet du tänker använda, ungefär en halv centimeter tjocka.
Stek biffarna i olja några taget tills de är nästan färdiga. Lägg över dem på en tallrik.

2 skivor bröd per patty
mild ost - jag använde gouda
stark ost - jag använde västerbottenost
majonnäs

Lägg den milda osten på hälften av brödskivorna. Lägg på en färsbiff, toppa med lök och den starka osten. Lägg över de andra brödskivorna och kläm åt. Bred majonnäs på den översta brödskivan. Stek den med majonnässidan ner på medelvärme, ställ något tungt ovanpå som trycker ihop melten. När den undre sidan är gyllenbrun lyfter man på tyngden och brer majonnäs på den ogräddade sidan, vänder på melten och ställer tillbaka tyngden tills även andra sidan är gyllenbrun. Som kanske synes använde jag min kära traktörpanna i gjutjärn som tyngd.
Eller så brer man majonnäs på båda utsidorna och gräddar dem i smörgåsgrill. Jag kanske var lite onödigt krånglig.

Klara att servera! Med lite grönsaker till så klart. Och i mitt fall ett glas sval rosé.

Trevlig helg!