tisdag 23 juni 2015

En första titt på Open Art 2015

Vartannat år har vi ett särskilt evenemang i min hemstad Örebro som kallas Open Art. Det är helt enkelt massor av konstverk som tillfälligt placeras i stadsrummet. Ungefär hur roligt som helst, även om allt såklart inte är supersnyggt.
Idag hade älskade maken och jag ett par ärenden på stan så vi passade på att titta lite på några av konstverken. Det blir en ordentlig genomgång en annan dag när jag har bättre skor på fötterna för långa promenader.


En sak som har gjort i år är att man har utnyttjat ett befintligt konstverk, i form av en staty av Engelbrekt, och gett honom ett hus att bo i. Om man vill kan man klättra upp och hälsa på honom. Och jag - trots att jag tycker att allt högre än en trappstege är superläskigt - gjorde det.

 Som ni ser - inte direkt kaxig. Men kul att se Engelbrekt på nära håll. Han var lite rostig och trasig på kragen, kanske de kan passa på att fixa innan konstverket omkring honom rivs.

 En bil på en spik på ett varuhus.

 Annars har det här konstverket av den kinesiske konstnären Ai Weiwei fått mycket uppmärksamhet, särskilt som han länge varit förbjuden att ställa ut i sitt hemland på grund av sin regimkritiska konst. Det här är overaller som kinesiska fabriksarbetare har på sig de 14 timmar per dygn de arbetar för småslantar så att vi kan köpa billig vadsomhelst. Hela Köpmangatan full av fladdrande overaller. Installationen kallas "Think different - How to hang workers' uniforms".

 Man har stängt av en bit av Engelbrektsgatan och målat den orange och rosa. Här kan man titta på flamingos.

Och titta på vad jag tror kommer bli årets mest fotograferade konstverk, "Popcorn" av den lokale konstnären Anton Hjärtmyr.


Obligatorisk bild av mig sittande i ett av popcornen. De var riktigt bekväma faktiskt. Och nu vill jag ha popcorn. 


 Jag ska måla hela världen lilla mamma. Och jag börjar med Svartån.


 Nej. Det är inte en drake. Det är visst en tjocktarm. Läckert...

 Och Rådhuset är inklätt med strumpbyxor.



Gillade lite extra de här utskurna siluetterna som vill pussas. Om man ser dem från rätt vinkel vill säga.