onsdag 8 april 2015

Två recept som egentligen inte är några recept

Mat är fina grejer det. Ibland har man dock kanske lite brådis och då kan det vara bra med ett par ess i rockärmen, sådana där superlätta och supersnabba maträtter som smakar smaskens. Som pizza och pekinganka. Fast utan att vara pizza eller pekinganka, bara inspirerade därav.


Knäckepizza

Precis vad det låter som. Blanda tomatpuré med en skvätt olivolja och lite oregano i en skål, salta och peppra om du vill - jag brukar hoppa över det. Bred tomatröran på knäckebröd av valfri storlek och släng på vilken pizzatopping du vill. På den här är det ost, skinka, salami och basilika.
Grädda i 225 grader 5 minuter eller aningen mer. Passa noga för steget mellan vackert guldbrun ost och vidbrändt knäckebröd kan vara kort har jag märkt
Bryt pizzan i portionsbitar och ät, här serverades den som en enkel lunch tillsammans med lite äppleklyftor.


Absolut-inte-Pekinganka

Har man bara kycklingfilé är det här supersnabbt och gott. Längtar redan till nästan gång.
Skär kycklingfilé i mindre bitar, kycklinglårfilé är godast, men bröstfilé duger det med. Salta och peppra och stek i lite olja. Mot slutet av stekningen tillsätter man lite honung och lite sesamolja.
Klart att servera med uppvärmda tortillas, sesamfrön och hoisinsås att ringla över. Här tycker jag även att det är supergott med strimlad purjolök och gurka och jag tror minsann att det hamnat lite sriracha på min också.