torsdag 16 april 2015

Säsongssammanfattning: Parks and recreation, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Om det tar lång tid att se första säsongen av "Parks and recreation"? Nej, det gör det inte. Jag såg hela klabbet på ett bräde i tisdags. Den innehåller nämligen endast 6 avsnitt på aningen mer än 20 minuter vardera, så sammanfattningen kommer snabbt. "Parks and recreation" är nämligen mitt nya maratonprojekt efter "Buffy". Kände för något kort och roligt utan minsta lilla övernaturliga element, och eftersom jag kände att jag missat den här serien bestämde jag mig för att rätta till det.

"Parks and recreation" utspelar sig på ett myndighetskontor i staden Pawnee i Indiana. Där arbetar den nitiska Leslie Knope, som har lovat att förvandla en stor grop till en park. Men det är inte det lättaste. Serien är en mockumentär, komplett med "intervjuer" och sneglingar in i kameran. Den fjärde väggen rivs alltså ständigt - till min förtjusning.

Bildkälla Wikipedia
Favoritavsnitt: 1x04 "Boy's club". När Leslie och Ann 'tar ett par öl med grabbarna' slutar det med att Leslie bryter mot en regel om mutbrott och dessutom anklagas hon för att ha langat.

Favoritkaraktär: Leslie. Hon är bara för skön alltså!

Favoritpar: Inget. Än så länge.

Bäst i säsongen: Gillar verkligen de där väggmålningarna i kommunhuset. Målar inte direkt Pawnee i ett vackert ljus.

Värst i säsongen: Att den var så kort? Ingenting alltså.

Övriga kommentarer: "Parks and recreation" är avslutad i USA, sista avsnittet gick i början av året. Sammanlagt blev det 7 säsonger med en salig blandning av avsnitt per säsong. Säsong 2, som jag redan är en bra bit på väg i, har 24 avsnitt till exempel. Lite fler än 6...