torsdag 2 april 2015

Ost- och chilipopcorn

Har man tittat in här någon gång förut så har man kanske listat ut att jag är mycket förtjust i att äta snacks. Det syns tyvärr på midjemåttet också, men men.
Favoriten är så klart chips, men popcorn kommer som god tvåa. Till 99,5% äter jag dem poppade på spisen och saltade, men igår bestämde jag mig för att försöka mig på att smaksätta de vita fluffiga enligt ett recept jag kommit över på något sätt jag inte minns. Det är säkert Tumblrs fel.


Ost- och chilipopcorn

Poppa en stor kastrull med popcorn och värm ugnen till 120 grader. Häll upp popcornen i en långpanna, gärna med bakplåtspapper under. Orkar man kan man ta bort opoppade popcorn - jag orkade inte...
Smält 50 gram smör i en kastrull tillsammans med ½ tsk chiliflakes och ½ tsk salt, eller salt efter smak. Är smöret saltat kan man ta i mindre med salt. Rör om tills saltet lösts upp. Ringla smöret över popcornen, skrapa ur kastrullen med en slickepott så allt det gottiga kommer med. Rör om bland popcornen så att alla popcorn får chilismör på sig.
Riv 50 gram parmesan eller pecorino på den allra minsta sidan på rivjärnet, helst den där lite taggiga. Häll osten över popcornet och rör om ordentligt.
Nu är popcornen lite mjuka och trista men det fixar ugnen! In med plåten bara och låt popcornen bli torra och krispiga igen. Det tar ungefär 30 minuter och man ska röra om ordentligt i popcornplåten ungefär var 10 minut.
Sedan är det bara en fråga om att låta dem svalna en aning innan man äter dem.