fredag 24 april 2015

Liebster award

Jag har fått ett pris! Jösses så snajsigt. Och eftersom jag inte har någon film att skriva om idag, trots att det är fredag, så svarar jag på den. För ett internetpris är ju inte ett pris man bara får utan det krävs en motprestation också. I det här fallet ska man länka tillbaka till den man fått priset av, svara på ett gäng frågor och sedan länka vidare. 11 är det magiska talet här.
Eftersom jag är ganska lat av mig kommer jag inte skicka det här vidare. Orka komma på 11 pers som bloggar och har färre än 200 följare liksom - näru. Vill du ha så ta, som jag brukar säga. Är nämligen något av en expert på att bryta sådana här utmaningar, hehe.

Man ska länka tillbaka till den som nominerade en alltså, och i mitt fall kom utmaningen/priset från en av mina BFF, nämligen Perny. Eller Pernilla Lindgren som hon heter på riktigt.
Och nu till svaren på Pernillas frågor.

1. Vilken bok läser du just nu?
Försöker komma in i "Gone girl" av Gillian Flynn. Det går sådär eftersom jag samtidigt läser en väldigt bra fic.

2. Vilken typ av böcker tycker du bäst om, varför?
Oj. Nästan alla faktiskt, men jag är inte värst förtjust i deckare. Sådana där böcker-enligt-mall är också ganska tråkiga. Jag gillar böcker som berör - sedan om det är en klassiker, en spänningsroman eller en halvporrig romance spelar inte så stor roll. Det bästa är sådana där böcker som jag kastar iväg och kallar "jävla skitbok". Det är väldigt sällan de är skitböcker, det är bara det att de berört mig och fått mig att gråta.

3. Hur många böcker uppskattar du att du läser på ett år?
Någonstans mellan 15 och 30. Beror på hur mycket annat jag läser. Och med annat menar jag fics. Mitt rekord ligger på 50 böcker på ett år, i år är målet 30 efter ett par svajande år.

4. Vilken årstid läser du flest böcker, varför?
Det ligger nog ganska jämnt fördelat, men när både jag och älskade maken är lediga brukar det bli mer tid att bara läsa så ett litet uppsving under sommarsemestern kanske.

5. Föredrar du tryckta böcker eller e-böcker, varför?
Det kanske låter konstigt att någon som jag som läser fics på datorn hela tiden kommer svara tryckta böcker på den här frågan. Jag gillar själva känslan av att hålla i en bok. Om det fanns någon kanonbra app för att läsa fics på platta, skulle jag inte bli ledsen dock - men fics är ju inte böcker. Å andra sidan har jag bara läst en enda e-bok så jag kanske inte är rätt person att svara på frågan.

6. Hur hittar du böcker som du vill läsa?
Jag läser om dem - ha! Jag surfar runt en del på sidor som Goodreads och Tumblr. Följer man bara rätt personer kan man få fantastiska boktips. Mitt senaste val till bokcirkeln hittade jag till exempel via en fic - jo det är sant. Och så får jag tips från vänner och bekanta och familj också.

7. Om du bara får välja en bok, vilken skulle du då rekommendera?
Pernilla - jag tar bort din BFF-status nu. Fy fan vilken svår fråga! *mutter mummel*
En bok som berört mig mycket och som jag alltid tipsar om när folk ber mig om boktips är "Boktjuven" av Markus Zusak. Har ni inte läst den så gör det - den är fantastisk.

8. Var är din favoritläsplats? 
I soffan. Sängen duger den med, men inte för några längre stunder. En drömläsplats är annars i en sakta gungande hammock en varm sommardag. Under ett parasoll så jag kan fortsätta vara spökblek. Jag har ingen hammock...

9. Vilken bok längtar du efter att få läsa just nu?
Tredje och fjärde delen av Chris Colfers "The land of stories"-böcker.
Sedan är det ju någon jag känner som kommer med andra delen i sin trilogi snart... Jag talar såklart om "Alvhilda - Stephen och lidandet" av Pernilla Lindgren. Som har återfått sin BFF-status nu när jag har lugnat ner mig lite.

10. Vad får dig att vilja läsa en bok?
Att den har väckt min nyfikenhet. Via en snajsig titel, en lockande baksidestext eller för att jag har hört talas om den på ett eller annat sätt.

11. Läser du många böcker på samma gång?
Nej, det har jag alltid haft svårt för. En bok och en fic klarar jag av att jonglera med, men inte mer än en bok i sänder. Jag blir förvirrad annars.

Det var slutet på frågeformuläret det. Trevlig helg!