fredag 3 april 2015

FredagsFilmen: The Passion of the Christ

Långfredag och FredagsFilm betyder att jag letar upp en film med dagens tema. "The Passion of the Christ" från 2004 är dock väldigt långt ifrån de andra Jesus-filmerna jag haft den här dagen. Passion-spel handlar nämligen om Jesu lidande och död, vad man än kan tro om namnet när ordet "passion" ingår, och det här är lidande å det grövsta. Man blir inte hungrig, om jag säger som så.

Bildkälla Static mass emporium
Filmen koncentrerar sig på de sista 12 timmarna av Jesus liv, från det han blir arresterad till hans död. via domen och tortyren och förnedringen han utsattes för. Filmen innehåller även tillbakablickar på Jesus liv.
Kan man sin kristendom från skolan så är det här ingen främmande berättelse, men så här blodigt kan jag inte minnas att jag har sett den berättas förut.
Våldet är väldigt grafiskt och jag tittade bort flera gånger när jag såg den.


För regin står Mel Gibson och med tanke på vad han har vräkt ur sig är det kanske inte så konstigt att filmen fått kritik för att vara anti-semitisk. För mig är den helt enkelt kristen och om det kan man tycka vad man vill. Att Jesus funnits finns det vissa belägg för, men huruvida han var Guds son eller inte låter jag dig själv bestämma. Jag vet vad jag tror men det väljer jag att hålla för mig själv just nu. Huvudsaken är att vi är snälla mot varandra och respekterar varandra.