måndag 23 mars 2015

Säsongssammanfattning: How to get away with murder, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Det kommer bli mycket tv på lilla bloggen de närmaste dagarna. Jag har nämligen sett klart på tre säsonger tv de senaste dagarna, i ett fall till och med en hel serie. Tänkte beta av dem med att helt enkelt skiva om dem i den ordning jag såg klart på dem - och då kommer vi allra först till "How to get away with murder".

Den här serien har jag och älskade maken tittat på tillsammans, och mer än en gång har vi utbrustit i ett frustrerat åh! när avsnittet slutat. The plot thickens! är en annan vanlig fras. Grundstoryn i den här serien är att Annalise Keating är universitetslärare och en slipad advokat. Hon tar in en grupp studenter som assistenter och de hjälper henne med hennes fall och får en nära inblick i hur arbetet i rättssalen går till. Så här långt var jag med redan från början. Vad jag inte riktigt hade väntat mig var att de skulle bli djupt insyltade i ett eget mordfall, där alla de kunskaper de har sätts på prov.
Serien berättas i realtid, bakåtblickar och framåtblickar. Man kan behöva hänga med lite...

Det är egentligen inte officiellt att "How to get away with murder" är klart för en andra säsong, tv-bolaget brukar vänta till maj med sina tillkännagivanden, men inofficiellt så är det redan färdigt. Flera av skådespelarna har gett inte så subtila hintar om det, och med tanke på hur det slutade vore det ganska så jobbigt om det inte blev en fortsättning.

Bildkälla Huffington Post
 Favoritavsnitt: 1x05 "We're not friends". Det här avsnittet gillade jag mycket på grund av fallet i rättssalen.
1x15 "It's all my fault". Säsongsavslutning. Vi får veta sanningen om Lilas död. Oväntade händelser gör att man verkligen vill ha en fortsättning.

Favoritkaraktär: Geezus vad svårt. Alla karaktärerna har sidor man tycker om och sidor man verkligen avskyr. Jag gillar Laurel och Connor mest tror jag. Kanske.

Favoritpar: Connor och Oliver. Eller Coliver som de kallas på shipping-språk. Bara en av anledningarna till att jag vill ha en fortsättning.

Bäst i säsongen: Jag gillar arbetet bakom kulisserna, när vi får se vad de gör för att vinna sina fall och hur detta sedan appliceras på deras egen situation.

Värst i säsongen: Jag har egentligen ingenting jag skulle vilja kalla som värst. Kanske att man som tittare kan känna sig förvirrad ibland i alla bakåt- och framåtblickar, men det ger sig ganska snart och tidslinjen synkar sig ungefär halvvägs in i säsongen.


Övriga kommentarer: Ansikten man känner igen: Wes spelas av Alfred Enoch som vi tidigare sett som Dean i Harry Potter-filmerna. Under Franks skägg döljer sig Ben från säsong 5 av Buffy, och Bonnie spelas av Lisa Weil som alltid kommer vara Paris i Gilmore girls för mig.