torsdag 12 mars 2015

Säsongssammanfattning: Buffy the vampire slayer, säsong 5

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna. I det här fallet extra stor spoilervarning.

Nu har det hänt. Nu börjar jag förstå varför folk är så förtjusta i Buffy. Inte för att jag tycker att det här är en bra feministisk förebild, det kommer jag aldrig tycka, men det är bra ändå. När man plötsligt börjar shippa något - då vet man att man är fast.
Säsong 5 är helt klart den bästa säsongen hittills och tacklar en hel del svåra ämnen, främst med fokus på sorg och dålig självkänsla. Självklart är det lite tröttsamt med de ständiga glirningarna att Buffy inte skulle klara jobbet för att hon är en tjej och att hon fortfarande anser att det är hennes ansvar att ändra på sig för att någon annan ska tycka och tänka om henne så som hon önskar. Som att man kan styra någon annans känslor - spoiler! - det kan man inte.
Jag hade även STORA problem med att vi inte ens hann tre minuter in på säsongen innan Riley kläcker ur sig "The quarterback kinda throws like a girl," till Buffy. Andra repliken den här säsongen. Jag gillar inte Riley. Alls. Så ja - det är fortfarande lite väl mycket sådana där dumheter för att jag ska vara riktigt glad. Jag kämpar på med att gilla ändå jag.

Annars var det stor dramatik den här säsongen med sjukdom och död - och då inte bara stygga demoner och vampyrer. Det blev sorgligt på riktigt. Inte helt lätt att summera, men jag gör det ändå.

Bildkälla Upcoming discs
Favoritavsnitt: 5x5 "No place like home". Vi får veta varifrån Dawn helt plötsligt kom och hur viktigt det är att skydda henne.
5x7 "Fool for love". Buffy har besegrats av Glory och vänder sig till Spike som dödat två andra slayers, för att lära sig om sina svagheter. Stort fokus på Spike, bland annat med hans bakgrundshistoria och hans sökande efter kärlek. 
5x16 "The body". Inte bara säsongens bästa avsnitt utan det bästa avsnittet hittills i hela serien. Jag grät mig igenom det här avsnittet. Efterdyningarna av Joyce död.

Favoritkaraktär: Spike. Han har blivit en stor favorit för mig. Tycker så synd om honom som ständigt blir sårad av Buffy och hennes vänner men som ändå trofast står vid deras sida och hjälper dem besegra veckans monster.

Favoritpar: Jag tycker att Willow och Tara är söta tillsammans, och jag gillar mer och mer Xanders förhållande med Anya men jag känner inget särskilt för dem. Mitt ship visade sig bli Buffy och Spike, lite överraskande sådär. Var snäll mot Spike nu Buffy.

Bäst i säsongen: Hela avsnitt 16 var fantastiskt. Det hann knappt börja innan mina tårkanaler satte igång. Det visade på ett bra och trovärdigt sätt hur sorg kan hanteras på olika sätt. Särskilt Anyas reaktion blir jag misty eyed av bara jag tänker på den.

Värst i säsongen: Hela grejen med Riley och hans egotripp. Jag tycker verkligen inte om honom ett enda dugg. Det är hela tiden ett jäkla jämrande över att Buffy inte behöver honom för att hon är fysiskt starkare. Och svaret på det är att "vara otrogen". Vilket jag antar att det var meningen att han skulle vara när han lät vampyrer dricka hans blod. Jag jublade när han satte sig i helikoptern och flög ut ur serien. Hej då! Kom inte tillbaka.

Övriga kommentarer: Hejsan lilla cliffhangern! Det måste ha varit fruktansvärt att titta på den här serien dåförtin' och varit tvungen att vänta flera månader på att få veta hur det gick. Själv kan jag börja titta på nästa säsong precis när jag vill. Låt oss säga så här - det kommer inte dröja lång stund i varje fall.