måndag 2 mars 2015

Säsongssammanfattning: Buffy the vampire slayer, säsong 4

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Det hjälpte tydligen, att bli sjukt förbannad och skriva ett argt inlägg om problematiken i "Buffy", för nu hände något. Serien gick från att vara i bästa fall okej, till att bli bra. Tjoho! Det finns fortfarande mycket att önska i framställningen av de kvinnliga karaktärerna, det är lite väl mycket "vad är det för fel på mig och vad kan jag göra bättre för att göra min pojkvän glad" för att jag ska vara nöjd, men jag försöker se förbi det. Inte alltid jag lyckas dock.
Tycker dock fortfarande att det är konstigt att det går så få färgade elever på skolorna i Buffy-verse, eller att det finns så få färgade överlag, även om Forrest faktiskt var återkommande och hade repliker i mer än två avsnitt. Fast han blev ju en sådan där ond supersoldat i slutet på säsongen - så klart.

Sammanfatta var det meningen att jag skulle göra ja. Here goes.

Bildkälla Chiller tv
Favoritavsnitt: 4x09 "Something blue". Willow försöker glömma Oz via magi, vilket leder till att hennes påståenden blir verklighet.
4x10 "Hush". Mordiska figurer som kommer direkt från sagornas värld har stulit Sunnydales röster.
4x20 "The Yoko factor". Spike föröker så split mellan Buffy och hennes vänner.
4x21 "Primeval". Adam försöker skapa en superarmé och krossa Intitiative. Bara Buffy och hennes vänner kan stoppa honom - om de kan finna viljan att samarbeta.

Favoritkaraktär:  Fortfarande inte Buffy. För att vara en slayer kan jag tycka hon är bra mesig när hon inte slåss. Kanske Willow, kanske Spike. Det lutar mest åt Spike.

Favoritpar: Blev inte alls upprörd när det tog slut mellan Willow och Oz. Gillar inte alls Buffy ihop med Riley. Willow och Tara kanske, men jag tror att Tara kanske inte riktigt är vad hon har utgivit sig för att vara. Jag minns allt när hon såg till att Willows trollformel skulle misslyckas.

Bäst i säsongen: Att det blev bra. Hände i ungefär samma veva som James Marsters aka Spike dök upp i förtexterna.


Värst i säsongen: 4x05 "Beer bad". Sämsta avsnittet hittills. Riktigt galet dåligt faktiskt, när någon förgiftar öl så att de som dricker det förvandlas till grottmänniskor. Det var bara viljestyrka och mantrat "for science, for science, for science" som fick mig att titta vidare. Och det var ju tur.

Övriga kommentarer: Man valde att göra en spin off på Buffy från och med den här säsongen, i form av "Angel". Så Angel och Cordelia är tydligen i Los Angeles nu. Kan skapa en del förvirring om man bara ser den ena serien och någon tydligen gjort gästspel i den andra vilket det syftas till på ett sätt som låter en förstå att man som tittare ska veta vad som hänt. För självklart tittar man på "Angel" om man tittar på "Buffy". Nej, jag gör ju inte det... Välkommen förvirring.