lördag 24 januari 2015

Säsongssammanfattning: American Horror Story - Freak Show

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Samma dag jag tittade klart på säsong två av "Buffy" tittade jag även klart på den senaste säsongen av "American Horror Story", den med undertiteln "Freak Show". I mitt tycke den sämsta säsongen hittills. Jag tappade lusten för den ungefär halvvägs och när den sedan hade juluppehåll med endast tre avsnitt kvar på säsongen så hann den börja igen utan att jag riktigt märkte det. Men nu är det gjort och nu ska jag sammanfatta.

Bildkälla Tumblr

Favoritavsnitt: 4x01 "Monsters among us". I säsongens pilotavsnitt blir vi presenterade för de karaktärer vi ska få följa framöver. Det börjar med ett mord på en avlägsen gård, där det som väcker mest rabalder inte är liket i köket utan vad som hittas på övervåningen. Och så får vi träffa på en jonglerande clown och en bortskämd rikemansson. 
4x13 "Curtain call". Trots att säsongen slutar sällsynt blodigt och med mycket död, så är det även riktigt rart på slutet när vi får veta vad som hänt alla våra freaks - både levande och döda.

Favoritkaraktär: Eh... Jag vet inte om jag hade någon direkt favorit i den här säsongen faktiskt. Jag gillade Amazon Eve väldig mycket, och Dandy var riktigt ruggigt otäck. Sällsynt bra skådespeleri av Finn Wittrock. Men favorit...? Tvillingarna Bette och Dot kanske?

Favoritpar: Mina shippar-tendenser fick vila den här säsongen. Blev kanske aningen glad åt att Bette och Dot fick ihop det med Jimmy, men inte så jag favoriserade dem direkt.

Bäst i säsongen: Den här säsongen vävdes delvis ihop med säsong 2, "Asylum", och det gillade jag. Bland annat att vi fick veta mer om Pepper. Jag tycker som vanligt om att få lite bakgrundshistoria på mina karaktärer. Och så gillar jag att alla "freaks" här inte är mask och smink, utan att även skådespelare med riktiga handikapp och deformiteter fått en chans.

Värst i säsongen: Lite väl mycket "stämningsmusik" för mina tinnitusdrabbade små öron. Hade varit skönt med lite tystad någon gång ibland. Vet inte om jag vande mig eller om det blev bättre, men jag var inte lika störd av det de sista avsnitten.

Övriga kommentarer: American Horror Story är förnyad för en femte säsong. Undrar vad den kommer handla om. Än så länge har jag inte sett/hört några spekulationer.