lördag 10 januari 2015

Från fanfic till bok, "The bones of you"

Första dagen på 2015 läste jag ut "The bones of you" av Laura Stone. Då jag läste merparten av boken 2014 räknar jag den dock som en av förra årets böcker. 
Den här boken började sin bana som fanfic för Kurt och Blaine i "Glee", men har blivit helt omarbetad. Jag har inte läst just den ficen, som fortfarande finns på nätet, men jag har läst andra fics av samma författare och gillat dem mycket. Faktiskt har hon skrivit en annan av mina favoritfics med Klaine, och jag hittade en detalj från den i den här boken. Så hon har omarbetat och omstrukturerat och det finns element där för fansen, men man behöver inte veta ett dugg om "Glee" för att läsa "The bones of you".
Karaktärerna heter annat och den här utspelar sig långt ifrån händelserna i tv-serien.


Oliver begraver sig i sitt skolarbete och är nästan klar med sina studier på Cambridge i England när ett oväntat mail får hela hans värld att stanna upp. Det är ett kort meddelande från en god vän, med ett bifogat videoklippp från en amerikansk morgonshow. På klippet ser Oliver sin förre pojkvän Seth sjunga en sång från den Broadway-musikal han just nu gör stor succé med. Seth var Olivers första kärlek och även den största, och när han ser honom där fylls han av en välbekant känsla.
Oliver måste nu fatta flera olika beslut om sin framtid. Beslut som kan göra honom till den lyckligaste i världen, eller krossa hans hjärta.

Till att börja med - gud så skönt det är att läsa en bok där kärleksparet inte är heterosexuellt! Och gud så skönt det är att läsa en bok som verkligen belyser de problem som homosexuella kan möta, både när det gäller att komma ut och att få acceptans för den man är. Till och med är det de frågorna som driver Oliver i hans arbete, hans projekt och examensarbete jobbar direkt med hbtq-frågor, och även om författaren inte går in på djupet om vad arbetet innebär får man ändå veta i stora drag vad det handlar om och vad det är som driver Oliver.
Och det mesta som driver Oliver har med Seth att göra. Boken berättas ur Olivers synvinkel, och som läsare har man kanske svårt att förstå varför det överhuvudtaget spricker mellan Seth och Oliver, just därför att Oliver har svårt att ta till sig att han förlorat sitt livs kärlek. Det där klarnar dock ju längre berättelsen kommer och Oliver och Seth pratar med varandra om vad som hände, varför det hände och vad de förväntar sig av framtiden.
Man förväntar sig ett lyckligt slut och sista kapitlet eller så är kanske inte jättespännande. Mer av en avslutning och en sammanfattning.
Det är dock väl skrivet, som vanligt när det gäller Laura Stone. Jag har som sagt läst en hel del av hennes fanfics i olika fandoms, och hon är inte rädd för att utforska det mörka och det svåra även om hon verkligen älskar sina lyckliga slut. Jag kände igen mig, kan vi väl säga.
Jag gav "The bones of you" 4/5 i betyg.

Oliver rolled his eyes at the overly-peppy hosts and moved to grab his satchel to get the research papers safely stored, figuring that he'd listen to whatever whistling dog or stupid human trick was about to come on as he packed up to leave.
And that's when he heard it: a beautiful voice that was painfully familiar. God, that sounds just like... He dropped the stachel - the papers, thankfully stoved away - and turned to his computer screen. It seemed as though time had stopped, that it took forever to see proof on the screen that he'd heard what he thought he had heard. And then he saw him.