onsdag 12 november 2014

Säsongssammanfattning: Buffy the vampire slayer, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Så har jag då gjort det. Tittat på "Buffy" som ska var en sådan fantastisk serie med en riktig kick ass-tjej i huvudrollen. Full med kvicka one-liners och starka kvinnoporträtt. Och frågan jag ställer mig är - när ska allt detta fantastiska ske?
Kanske beror det på att den här serien kommer 20-årsjubilera om några år och därför är något daterad, men som jag ser det så är det här inte fantastiskt ett enda dugg. Jag kommer titta på några fler avsnitt innan jag bestämmer mig för om den här serien ska avvecklas från mitt tv-tittande eller inte, men jag är inte överdrivet förtjust.
För även om det är Buffy som sätter pålen i de skitfula vampyrerna, så har vägen dit ofta röjts av en man. Alltså är hon en mö i nöd oftare än inte. Utan dessa män som räddar henne hade hon dött redan första avsnittet... Och definitivt i det sista.
De "roliga" replikerna är ofta inte roliga ett dugg. Jag har suttit med skämskudden vid mer än ett tillfälle - per avsnitt. 
Du hänger löst, Buffy.

Bildkälla Fanpop
Favoritavsnitt: 1x07 "Angel". "De tre" försöker döda Buffy men hon räddas av Angel. För att hämnas detta låtsas Darla vara en klasskamrat till Buffy för att komma nära Buffys mamma och avslöja Angels hemlighet. Buffy bestämmer sig för att döda Angel, tills hon får veta sanningen om varför han hjälper henne.

Favoritkaraktär: Willow.

Favoritpar: Passar på den.

Bäst i säsongen: Att det bara var 12 avsnitt? 

Värst i säsongen: What's the point of Cordelia? Superdålig musik. Snurra ett par varv innan man spetsar någon på pålen because of why? 
Och så det superproblematiska i att man ska känna sympati för Xander när Buffy förklarar att hon ser dem som bara vänner. Och att han till och med ber henne ändra sig för att han förtjänar henne efter att ha hjälpt henne. Känns det så väldigt modernt och feministiskt och "stark kvinnokaraktär"? När man vinklar det så att Buffy ska skämmas för att hon inte besvarar Xanders känslor. Fastän att han behandlar Willow som Buffy behandlar honom? Ursäkta mig men här mådde jag faktiskt lite dåligt.

Övriga kommentarer: Edward Cullen skulle döda Buffy direkt. Han skulle hinna slita huvudet av henne ungefär 75 gånger medan hon snurrade runt lite för att spetsa honom på en påle som inte skulle skada honom ens lite grann.
Så. Kan vi släppa den fåniga diskussionen nu?