fredag 21 november 2014

FredagsFilmen: The Hunger games - Mockingjay part 1

Tyvärr kommer inte jag vara med i den premiärhungriga skaran som ska se "Mockingjay" ikväll, men jag räknar iskallt med en date night nästa vecka - hör du det, älskade maken?
Nu är det nämligen dags för den sista boken i Suzanne Collins trilogi om Katniss, och en framtid vi helst vill slippa, att bli film. Och eftersom filmindustrin verkar oförmögen att göra lika många filmer som det finns böcker så kommer sista boken bli i två delar den också, så den ultimata upplösningen får vänta ett år till. Jag är så rasande glad att jag har läst böckerna så jag slipper undra hur det ska gå. Men jag hoppas innerligt att man håller sig till slutet som är i böckerna och inte gullesnuttar till det här alltför mycket. Risken finns...

Bildkälla Mockingjay.net
Efter att Katniss har stoppat Hungerspelen och Distrikt 12 förstörts som en hämnd för detta, kommer Katniss till Distrikt 13. Där möter hon motståndsrörelsen, och lovar att vara den symbol för upproret som de vill att hon ska vara, om de i sin tur lovar att rädda Peeta från Capitol och president Snow.