tisdag 4 november 2014

Bilpannacotta

Pannacotta är precis vad det heter - kokt grädde, eller grädde kokt om vi ska vara superdupernoga. Gott som sjuttsingen är det i varje fall, särskilt om man äter det på en uteservering i Verona efter en god middag med trevligt sällskap. Inte fel miljö att smaka på något nytt, om man säger om så. Tror minsann jag drack prosecco till också.

Det här receptet kommer jag inte ihåg var jag hittade först. Det var någon på Facebook som lade upp en länk, jag läste och sedan gjorde jag. Inte ett svårt "recept" att minnas.


Det här är så busenkelt att det inte ens är ett recept. Det tar lite tid bara, eftersom pannacottan ska stelna mellan lagren. Man behöver inte tillsätta vare sig socker eller gelatin för det finns det så det räcker i bilarna.

Till varje lager behöver man 2 dl vispgrädde och 30 Ahlgrens bilar i vald färg. Alltså sammanlagt 60 bilar och 6 dl vispgrädde.
Koka grädden på medelvärme tillsammans med vald bilfärg, rör mycket så det inte bränner fast. När bilarna har smält häll den färgade grädden i portionsglas. Det här är mäktigt så gör ganska små portioner, jag delade upp min på 5 glas eftersom det är så många vi är i familjen, men jag tror att det lätt hade räckt till 8 portioner.
Ställ glasen i kylen ca 40 minuter så att pannacottan stelnar. Gör nästa lager med en ny färg, och 40 minuter senare det tredje och sista lagret. Låt pannacottan stelna klart i kylen, det här är alltså en utmärkt efterrätt att göra i förväg.
Tycker man att man vill ha mer tjong i färgen kan man ha i lite hushållsfärg i det rosa och det gröna lagret,  men jag gillade min pastelliga pannacotta alldeles utmärkt.
Garnerna med bilar som blir över och ät.

Att köpa - 6 dl vispgrädde och 2 påsar Ahlgrens bilar.