tisdag 28 oktober 2014

Säsongssammanfattning: Mitfits, säsong 5

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Minns ni att jag var bra trött på "Misfits" efter säsong 4? Att jag saknade mina ursprungskaraktärer som i och med Curtis sorti betydde att inga var kvar? Att jag tröttnade så pass att jag funderade på att sluta titta? Gissa hur glad jag är att jag bestämde mig för att offra min tid på de sista  avsnitten av serien.
Väldigt glad över det är jag, för det här var superbra. Bara sådär. Jag bara älskade den här säsongen och är faktiskt lite ledsen över att det inte blir någon fortsättning på "Misfits". Det var visst planerat för en säsong till, men kanalen bestämde sig för att lägga ner efter dalande tittarsiffror. Serien är dock inte markerad som avslutad på IMdB, så ett litet hopp finns kanske. Å andra sidan slutade serien väldigt bra och avslutat, så det finns inga direkt obesvarade frågor att få gråa hår över. Jag tycker fortfarande att "Misfits" är klart tittvärt, med säsong 4 som tråkigt mellanspel i en i övrigt utmärkt serie.

Bildkälla e4 Misfits wikia
"Misfits" sista säsongen: Rudy, Jess, Alex, Abby och Finn.
Favoritavsnitt: 5x03 Abby får veta att anledningen till att hon inte minns något från innan stormen är för att hon inte existerade innan den. Greg lägger in en stöt på Finn och det ser ut som att ännu en övervakare får sätta livet till.
5x06 Alex har fått en förbannelse som gör att han inte kan säga nej till att utföra tjänster. Abby ser sin chans att få Mark att komma ur sin sköldpaddsform.
5x08 Serieavslut. Gängets samhällstjänstgöring är över. Jess blir kastad framåt i tiden ett år och får se vad det blivit av alla. Och om man vet sin framtid kanske man kan ändra den?

Favoritkaraktär: Den här säsongen kan jag inte utnämna någon för att de är mina favoriter allihop, inklusive Greg som är övervakaren. Men mitt hjärta klappar kanske lite extra för Finn och Alex. Särskilt Alex. Kan ju inte han rå för att han är snygg liksom...

Favoritpar: Jag gillade faktiskt att båda Rudy fick flickvänner, och där gillade jag mest att Rudy fick ihop det med Jess. Särskilt som man fick se vilket dåligt samvete han hade över att han snodde Finns drömtjej. För min brotp i den här seriens sista säsonger är helt klart Rudy och Finn. Ruinn?

Bäst i säsongen: Det avsnitt när Alex har förbannelsen på sig - jag har inte skrattat så mycket sedan Nathan försvann ur serien. "You're gonna ask me to fuck the turtle aren't you?" "Well, no. Yes."

Värst i säsongen: Som sagt - den här säsongen är faktiskt kanonbra så jag har inte direkt något att slå ner på. Skulle vara det icke trovärdiga i att Alex skulle behöva en lungtransplantation efter att ha blivit knivhuggen, men det var ju så han fick sin kraft så jag klagar inte.

Övriga kommentarer: Om jag har fått en ny celebrity crush med den här säsongen? Ja. Säg hej till Matt Stokoe som spelar Alex from the bar.

Bildkälla Tumblr
Hej då serien. Dags för mig att välja nästa. Tvekar mellan "Fringe", "Merlin" och "My mad fat diary". Eller så kanske jag ska kolla vad de där Buffy-fantasterna snackar om.