måndag 27 oktober 2014

Plejaderna träffas och pratar om en udda person

Vet ni vad jag gjorde för flera veckor sedan? Var på den senaste Plejad-träffen, minsann. Och här skulle man kunna påstå att jag inte skrivit om det än för att jag har väntat in ett betyg och en recension från den plejad som inte kunde vara med, men det vore bara halva sanningen. Resten av sanningen är att jag har glömt bort det. Helt enkelt. Bättre sent än aldrig.
Vi kalasade på marängswiss, ost-och-kex och massor av te samtidigt som vi klappade katt och pratade om en massa saker, och så pratade vi såklart om huvudanledningen till att vi sågs, "Odd Thomas" av Dean Koontz.

Bildkälla AdLibris
Odd Thomas är en helt vanlig snabbmatskock som bor i en liten stad i den kaliforniska öknen. Ja, helt vanlig förutom det faktum att han kan se döda. Bland annat tycker Elvis om att hålla sig kvar i Odds närhet. De som känner till Odds hemlighet är få - hans chef, två goda vänner varav den ena är stadens polischef, samt så klart Odds flickvän Stormy.
En dag kliver en man in på restaurangen där Odd arbetar och snart är han omsvärmad av bodacher, svarta skuggfigurer som bara Odd kan se och som förutspår död och kaos. Odd förstår att något stort är i görningen när antalet bodacher i staden ökar lavinartat. Frågan är bara vad och hur stor roll den mystiske mannen spelar i det hela.

Det här är en lättläst bok, man bläddrar bara på. Det är inte svårt att sätta sig in i persongalleriet och handlingen rör sig framåt på ett bra sätt. Dock upplevde vi att det kanske var lite väl glättigt och lättillgängligt ibland, med en liten varning för ordbajseri. Det fanns tendenser till att orden fanns där som utfyllnad snarare än innehåll. Jag som är ganska van att läsa böcker skrivna för en ung publik tyckte att det kändes som att den här var just en sådan. Det blir aldrig jätteotäckt eller jättespännande eller jättesläbbigt, och vissa passager kändes direkt onödiga. Nu är det här första delen i en serie så vi låter det glida undan med en liten notering i kanten om att det säkert finns vissa saker som händer i den här boken som är viktiga för saker som händer senare i serien.

Jag har bara läst en bok av Dean Koontz tidigare, för en herrans massa år sedan, men mitt intryck från då om att det är lite av Stephen King light kvarstår. Och det är på inga sätt ett dåligt betyg med tanke på hur mycket jag älskar Stephen King. Jag blev väldigt förtjust i Odd Thomas faktiskt, och vill gärna läsa resten av böckerna i serien.

Det blev lite blandade betyg den här gången, med 2,3 som lägsta och 4 som högsta betyg. Jag gav en av de där fyrorna. Medelbetyget den här gången blev 3,4.

Nästa gång Plejaderna träffas är det första advent och till dess ska vi läsa vad som verkar vara en romantisk komedi. Få se vad vi tycker om den.