måndag 29 september 2014

Säsongssammanfattning: Misfits, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Efter "Spartacus" bestämde jag mig för att börja plöja en brittisk serie. 
"Misfits" har jag sett så många gifar av på Tumblr att jag nästan redan har sett vissa avsnitt. Nyfiken som jag är så bestämde jag mig för titta på den på riktigt också.
En blandning av "Heroes" och "Skins" har jag hört den kallas. Jag har dock inte sett mer än ett halvt avsnitt av "Skins" så jag kan inte uttala mig om riktigheten i det påståendet. "Heroes" stämmer dock till viss del, för här handlar det om superkrafter. Eller något.

Det här är berättelsen om de fem ungdomarna Curtis, Alisha, Nathan, Kelly och Simon som alla har dömts till samhällstjänst efter diverse hyss. Första dagen överraskas de av ett plötsligt oväder och när blixten slår ner upptäcker de att de har begåvats med olika förmågor. Kelly kan läsa tankar, Simon blir osynlig, Curtis kan backa tiden. Alisha kan få vem som helst att känna sexuell dragning till henne och Nathan kan.... Ja - vad kan Nathan?
Fast det är ju inte bara dessa fem som fått nya förmågor.

Det här är korta säsonger. Bara 6 avsnitt i den första, så det kommer gå fort att titta slut på.

Bildkälla The Guardian
Favoritavsnitt: Eftersom det här är en så kort säsong utnämner jag ett enda avsnitt till favorit, nämligen avsnitt 1x04 där Curtis försöker ställa saker till rätta med sin backa-tiden-förmåga.

Favoritkaraktär: Nathan. Han är totalt utan filter och hysteriskt rolig. Som jag har skrattat!

Favoritpar: Passar på den. Enda paret är Curtis och Alisha, men det vet jag inte om det är något att känna favoritkänslor över direkt.

Bäst i säsongen: Väldigt bra soundtrack. Till och med när de spelade Kraftwerk, Prodigy och Lady Gaga samtidigt.

Värst i säsongen: Att jag längtar till England? Ingenting jag direkt ogillat med andra ord.

Övriga kommentarer: Mitt tips - se "Misfits".