tisdag 23 september 2014

Miniserie: Spartacus - Gods of the arena

Som vanligt är det spoliervarning när jag skriver om tv.

Sådärja! Nu har jag sett klart på allt "Spartacus"-relaterat jag kan hitta, i och med att jag glott klart på miniserien som kom mellan säsong 1 och 2. Att man valde att göra en miniserie mellan säsongerna beror på att man väntade på att Andy Whitfield, Spartacus, skulle bli färdig med sin cancerbehandling. Som jag tidigare nämnt klarade dock inte Andy kampen, och därför ersattes han av Liam McIntyre. 
I den här miniserien om 6 avsnitt, är det dock Andy Whitfield som glimtar förbi som Spartacus.

Bildkälla Fennel design
Den här miniserien utspelar sig alltså innan Spartacus kommer till Capua. Man bör dock ha sett åtminstone första säsongen innan man ser den här för annars blir man spoilad på hela säsong ett redan första minuten. Kanske hade jag haft mest utbyte av den här serien om jag sett den innan säsong två också, så som det spelades in, men man förlorar ingenting på att inte se "Gods of the arena". De viktigaste sakerna som händer här får man ändå berättat för sig i de ordinarie säsongerna.

Det här är mer en förklarande liten serie. Den tar sin början när Crixus kommer till huset Batiatus, när Gannicus var husets främsta kämpe. Den berättar mer om spelet bakom spelet - kampen för att få sina gladiatorer upp på den arena som byggs. Och på ett bra klockslag så att prominenta herrar och damer ska se vilka fina mördarmaskiner man har drivit fram.
Den visar hur fiendeskapen uppstod mellan Crixus och Ashur. Hur det gick till när Gannicus blev frigiven och hans liv frändrades. Vad det var som sådde split mellan de förut så såta vännerna Batiatus och Solonius. 
Så ja - man får en del förklarat och man får mer bakgrund till de ordinarie säsongerna, men det här är lite mer av frivilligt tittande om man nu - liksom jag - fastnar i Spartacus-träsket.

Det är dock väldigt blodigt och våldsamt och mycket grafiska scener innehållandes både våld och sex. Känsliga tittare varnas således. Eller så gör man som jag och tittar bort en liten stund. Man förstår rätt så bra vad som händer bara av att höra det, om man säger som så.