fredag 12 september 2014

FredagsFilmen: The secret life of Walter Mitty

Fredagsmyset är precis avslutat och därmed är ämnet för dagens blogginlägg kirrat. Och jag ber om ursäkt till alla inblandade i den här filmen för att jag trodde att det här skulle vara en flåshurtig Ben Stiller-film. "The secret life of Walter Mitty" är snarare en sådan där hiskiligt snygg film som träffar rakt i hjärtat och när eftertexterna börjar rulla gör mina tårar samma sak - till barnens förtjusning. Mitt omdöme? Bästa filmen jag har sett i år - hands down.

Bildkälla Totul despre filmele noi
Walter Mitty arbetar i bildarkivet på tidningen "Life". Han har ett ganska tillbakadraget liv, tråkigt rentutav, men med ett rikt inre liv. Han dagdrömmer helt enkelt - kanske för att fly från det liv han lever. Många av hans drömmar handlar om den nya tjejen på jobbet, Cheryl.
En dag bestäms det att tidningen ska läggas ner och här börjar förändringen i Walters liv. Den berömde fotografen Sean har skickat en negativrulle till tidningen med uppmaningen att använda negativ 25 som omslagsbild till det sista numret. Negativet saknas dock på rullen och Walter inleder ett febrilt sökande som leder honom ut på riktiga äventyr.


Snyggt foto, fantastiskt soundtrack, underbar berättelse - se den.