tisdag 22 juli 2014

Säsongssammanfattning: Doctor Who, säsong 5

När solen gassar från en klarblå himmel blir det inte mycket tv, men i helgen lyckades vi i varje fall plöja de sista avsnitten av säsong fem av "Doctor Who", den första med Matt Smith i rollen som Doktorn. Eftersom jag fullkomligen älskar Doktorn i David Tennants skepnad, så tog det ett tag för mig att inse tjusningen med den nye Doktorn. Ibland är han bara för mycket, men samtidigt - det är trots allt fortfarande Doktorn. Nu med fluga och stundtals en fånig hatt.

Bildkälla United monkee
Favoritavsnitt: Det här blir en kort lista, för jag tycker avsnitten den här säsongen är jämnbra, med ett par undantag.
5x10 "Vincent and the Doctor". Doktorn och Amy besöker södra Frankrike och träffar Vincent van Gogh. Det här är ett av mina favoritavsnitt någonsin av den här serien. Gråter alltid en liten skvätt när jag ser det.
5x11 "The lodger". Anledning till att jag älskar det här avsnittet - Craig. Ibland stjäls hela avsnitt av den person som hamnar i handlingen. Detta är ett sådant avsnitt.

Favoritkaraktär: Doktorn. Efter att man vant sig ett tag är han inte så dum den däringa Matt Smith.

Favoritpar: Amy och Rory. The Ponds. Fast egentligen heter de Williams men det kan vi ju strunta i.

Bäst i säsongen: Den här säsongen innehåller två av mina favoritcitat från Doktorn: "I wear a fez now. Fezes are cool." och "We're all stories in the end. Just make it a good one, eh."

Värst i säsongen: Fiskpinnar med vaniljsås. Alltså - eeeeew...

Övriga kommentarer: Bow ties are cool.