tisdag 8 juli 2014

6 x vanilj

Jag älskar vanilj. Vaniljbullar är mumsigare än kanelbullar, vaniljdrömmar är godare än chokladdrömmar, vaniljglass är godare än blåbärsglass. Och som om det inte vore nog med att vanilj är gott, det doftar gott också. Här är mina vaniljfavoriter.


Nyfunnen favoritdoft i vaniljsegmentet är Amber Vanilla som jag köpte på HM för en inte alltför stor peng. Doftar vaniljkola med lite salt i, ungefär. Nästan så jag börjar tugga på mig själv.


En annan favorit som jag också köper på HM är Vanilla touch från La Rive. Jag är inne på min andra flaska nu, och kommer köpa mig en back up rätt så snart eftersom jag är livrädd för att HM ska sluta sälja den bara så där. Man kan aldrig vara nog försiktig liksom.
Lite sötare vaniljdoft än parfymen ovan, men inte superolik. Minus det där salta stråket kanske man kan säga.


När jag bakar är det så klart vaniljsocker jag använder, inte sådant där läbbigt vanillinsocker. Ska det vara så ska det.


Och om jag känner mig på extra lyxigt humör så smaksätter jag ännu hellre med lite vaniljpulver. Helt enkelt finmald vaniljstång. Vaniljsocker minus sockret gör att man inte behöver lika mycket för att det ska smaka amazing. Score!


Sen kan man ju dricka vaniljen också, och jag som är galen i te har såklart pimplat mig igenom en burk Kusmi Bourbon vanilla. Vill ha en till, för den här är slut nu.


I alla år jag har varit tillsammans med älskade maken har han ljugit för mig och fått mig att tro att Vanilla Coke inte skulle vara god. Han har nämligen sagt att att den är "skitäcklig". Jag skulle inte ha trott på honom, för den är supergod.

Så ja - jag gillar vanilj. Kan man väl säga.