fredag 6 juni 2014

FredagsFilmen: Grabben i graven bredvid

Eftersom det är Sveriges nationaldag idag så lämnar jag Hollywood för en stund och skriver i stället om en svensk film som jag verkligen älskar, "Grabben i graven bredvid". Vet inte hur många gånger jag har sett den vid det här laget, men det är fler än fem i varje fall. Och jag har läst både boken "Grabben i graven bredvid" och uppföljaren "Familjegraven" av Katarina Mazetti. Blir man förälskad så blir man liksom.

Bildkälla Allt om media
Bibliotekarien Desirés man har blivit påkörd av en timmerbil och när hon hälsar på honom på kyrkogården träffar hon Benny, vars föräldrar ligger begravda i närheten. Trots att Desiré inte känner sig redo för n ny relation, inleder hon ändå et passionerat förhållande med Benny. Problemet? Han är bonde. Inte direkt någon som passar in i Desirés (snobbiga) liv.

Som sagt var - jag älskar den här filmen lika passionerat som Desiré och Benny älskar varandra. Och det är en biljakt i den också! Sort of...