fredag 20 juni 2014

FredagsFilmen: Döda poeters sällskap

Midsommarafton idag. Det firar vi med en film där Shakespeares pjäs "En midsommarnattsdröm" förekommer i handlingen tycker jag. Personligen är jag inte mycket för att fira midsommar, har aldrig förstått grejen med att hoppa runt en fallossymbol och supa sig full. Men det är ju jag det.

Film däremot gillar jag, och idag tipsar jag alltså om vad som måste räknas som en klassiker vid det här laget. "Döda poeters sällskap" (Dead poets society) är en måste-se-film för mig, så har du inte sett den - gör det. Filmen är regisserad av en av mina favoriter, Peter Weir, och har namn som Ethan Hawke, Robert Sean Leonard och Robin Williams i rollistan. Mycket karlar blir det när filmen utspelar sig på en privatskola för pojkar.

Bildkälla Learn online
Todd (Hawke) kommer som ny elev till privatskolan där hans bror redan visat framfötterna. Som rumskamrat får han den populäre Neil (Leonard), en ung man som är hårt hållen av sin far. Genom sin engelskalärare John Keating (Williams) som är före detta elev på skolan, hittar de en passion för poesi och lär sig att fånga dagen och jaga sina drömmar. Drömmar som ibland kan få ödesdigra konsekvenser.


Oh Captain, my Captain.