onsdag 14 maj 2014

Säsongssammanfattning: Shameless, säsong 4

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Saknaden! Jag får vänta till januari 2015 innan jag får veta hur det kommer gå för mina älskade Gallaghers (och Milkovitch) och med tanke på hur det slutade så känns denna längtan snudd på outhärdlig. Jag vill veta hur det går! Nu! Eller förra veckan när jag jag tittade klart på säsong fyra med hjärtat i halsgropen och tårarna rinnande. Ibland måste man låta saker sjunka in lite innan man kan skriva om dem...

Bildkälla Schmoes know

Favoritavsnitt: 4x1 "Simple pleasures". Frank är dödligt sjuk, Ian är försvunnen och Mickey låtsas att han inte saknar honom, Lip har börjat på college, Fiona har ett nytt jobb och en ny pojkvän, Debbie får en äldre pojkvän, Kevin och Veronica får oväntade nyheter. Business as usual alltså.
4x6 "Iron city". Fiona får ta konsekvenserna av sitt festande och Lip försöker hålla samman familjen och samtidigt utföra sina studier.
4x11 "Emily". Frank vaknar efter sin operation och lider av postoperativ demens och tror att flickan i grannsängen är Fiona. Lip erbjuds en stor summa pengar för att hålla sig borta från Amanda. Mickey kommer ut inför alla på Alibi room, inklusive sin väldigt homofobiske pappa.
4x12 "Lazarus". Heartbreak på 40 minuter. Allt verkar vara på väg att lösa sig för familjen Gallagher, men så klart skiter det sig. Fiona släpps från fängelset och får ett jobb. Frank får veta att han inte får dricka alkohol och rymmer från fängelset. Carl blir lämnad av Bonnie. Mickey och hans fru kommer överens om sitt förhållande och sin son. Mickey och Ian kan äntligen vara öppna med sitt förhållande, men allt verkar inte stå rätt till med Ian.

Favoritkaraktär: Det dröjer ungefär halvvägs in i säsongen innan man får träffa min favorit Ian, och som jag längtade! Fram till dess var det nog dött lopp mellan Mickey och Debbie vem jag tyckte bäst om.

Favoritpar: Mickey och Ian. Så komplicerat och så vackert när Mickey äntligen vågar.

Bäst i säsongen: När Mickey kom ut! Grät som ett barn och jublade samtidigt. För nu trodde jag att det skulle ordna sig. Tji fick jag för...

Värst i säsongen: ...Nej! Jag vill inte! Att min lille älskling ska vara bipolär, alltså fått sin mammas hemska sjukdom i arv. Inte Ian! Inte nu!

Övriga kommentarer: Hur ska jag orka vänta? Tur att det finns fanfiction.