fredag 30 maj 2014

FredagsFilmen: Reservoir dogs

Quentin Tarantio hörrni - jag är inte överdrivet förtjust i "Jackie Brown" men annars är hans filmer den ena pärlan trädd på den andra. Tycker jag då. Man kan kanske behöva gilla genreblandningar, grovt våld och (i mitt tycke) smarta dialoger för att riktigt uppskatta hans filmer. Jag tycker de är underbara på sitt eget unika sätt och en av favoriterna har jag valt som veckans FredagsFilm - "Reservoir dogs" eller som den heter på svenska "De hänsynslösa".

Bildkälla Filmhash

Sex kriminella, som inte känner varandra, anställs av en man för att utföra en juvelstöld. De får alla kodnamn så att de ska kunna vara fortsatt anonyma och för att de ska kunna koncentrera sig på stölden i stället för varandra.
Allt går dock inte som planerat och snart föds misstankarna om att en av dem är en infiltratör från polisen.