fredag 9 maj 2014

FredagsFilmen: Rear window aka Fönstret åt gården

Jag har en lite sorgsen dag idag. Det är nämligen 20 år sedan min farfar gick bort och jag saknar honom.

Han var en väldigt rar liten gubbe, med rund mage och inte så mycket hår. Lite som Hitchcock, tänkte jag och bestämde mig för att låta film av denne regissör få bli veckans fredagsfilm. "Rear window" (eller "Fönstret åt gården" på svenska) är en av mina favoritfilmer med Hitchcock. Jag gillar verkligen när han gör sina filmer så här minimalistiska, med få scenrum och få skådespelare.

Bildkälla Jason Bovberg
Efter ett allvarligt benbrott är fotografen L.B. "Jeff" Jefferies (James Stewart) bunden till sin lägenhet. Han får besök av sin flickvän Lisa (Grace Kelley) ibland men den mesta tiden fördriver han med att spionera på sina grannar i huset tvärs över gården.
Han blir snart övertygad om att en av grannarna har mördat sin hustru.