onsdag 2 april 2014

Säsongssammanfattning: Shameless, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Jag säger det här på en gång - det "Shameless" jag tittar på är USA-versionen av den brittiska serien med samma namn. Jag har inte sett en minut av den brittiska originalvarianten så jag har ingen aning om huruvida de är lika varandra eller inte, och jag bryr mig inte heller. Jag är ärligt talat inte värst intresserad av att se brittiska "Shameless" helt enkelt för att jag är rätt så kär i den amerikanska.

Möt familjen Gallagher. Mamma Monica har lämnat familjen för flera år sedan och lassat över ansvaret på äldsta dottern Fiona. Pappa Frank är gravt alkoholiserad och arbetsskygg, så det faller på de sex barnen (Fiona, Lip, Ian, Debbie, Carl och Liam) att få familjen att gå ihop och vardagen att fungera. 
Med i bilden finns även grannarna Veronica och Kevin, samt Fionas pojkvän Steve.

Bildkälla epguides
Favoritavsnitt: 1x1 "Pilot". Avsnittet där vi blir presenterade för familjen och Fiona får sin handväska stulen.
1x10 "Nana Gallagher had an affair". Flera av barnen gör dna-tester för att få reda på om Frank verkligen är deras pappa. Inte helt oväntat är han inte far till alla barnen, men lite mer oväntat är det kanske vilket barn som inte är hans.
1x12 "Father Frank, full of grace". Frank och Karens hemlighet avslöjas och det får bittra konsekvenser. Steve hotas av fängelse och bestämmer sig för att lämna Chicago och ber Fiona följa med honom.

Favoritkaraktär: Jag fullkomligen älskar Ian! Och här avslöjar jag verkligen att jag har en tendens att få mitt hjärta att klappa lite extra för de där pojkarna, de lite tafatta, osäkra som bär på något och som dessutom inte har någon mamma i sitt liv. Jag har tydligen mammakomplex så det skvätter om det.
Ian är mellansonen som drömmer om en karriär i det militära och som är gay. Något som han känner sig tvingad att dölja då den miljö han bor i inte direkt är trygg.

Favoritpar: Jag väljer ett platoniskt par här i form av Ian och Mandy. De bildar en väldigt fin vänskap när han väljer att komma ut för henne och hon erbjuder sig att låtsas vara hans flickvän. (ian är dock kär i hennes bror Mickey som han har haft sex med. Shhh - det är hemligt.)

Bäst i säsongen: Jag jublade ihop med Shiela när hon kom utanför huset. Att hon dessutom gjorde det när hon tog sin dotter i försvar är ett extra plus i kanten för mig.
Annars är det en fröjd att se hur skådespelarna porträtterar sina karaktärer, med alla fel och brister de har. Och kärleken mellan syskonen gör mig varm i själen, hur de kämpar för varandra.

Värst i säsongen: Jag vet faktiskt inte. Klart man sitter med skämskudden ibland, men det är väl ingenting jag direkt stört mig på eller tyckt har varit dåligt. Förutom att jag inte alls gillar introt till programmet, men jag gillar inte introt till "Glee" heller så det är liksom lite skit samma kan jag tycka.

Övriga kommentarer: Det går fort att titta på den här serien. Hittills finns det fyra säsongen om 12 avsnitt vardera, och jag har redan hunnit en bit in på säsong två. Den är förnyad för en femte säsong, men den ska jag tydligen få vänta på ett tag. I början på 2015 ska den komma. Risken finns att min väntan kommer bli lång.