måndag 14 april 2014

Gift och motgift

De är snarlika varandra, loggorna för Facebook och Tumblr. Siterna är dock ganska långt ifrån varandra. Den ena sade jag hej då till idag, igen. För så här är det - Facebook känns inte alls bra - Facebook känns som gift. 


I början på året bestämde jag mig för att pausa Facebook på grund av just det, den där giftiga känslan. Jag kände mig dömd och bedömd där hela tiden. Det var säkert inte så, men det var så det kändes för mig och när det bara var ångest och elände för mig att logga in där så var det inte så svårt att besluta sig för att pausa.
För en dryg månad sedan bestämde jag mig för att logga in igen. I lördags sade jag till älskade maken att jag tyckte Facebook var ett bra tråkigt ställe att befinna sig på (och han höll med). Och idag kände jag bara - nej. Jag vill inte ödsla en sekund till på den där siten.
Jag har inte avslutat mitt konto där, men just nu vill jag inte vara där. Det ökar min ångest och sådant kan jag vara utan.
Tumblr då? Är inte det samma sak fast med bilder?
Nej, jag tycker inte det. Är man bra noga med vad man följer för bloggar och blacklistar sådant man inte vill se så är Tumblr riktigt trevligt. Förvisso känner jag mig som att jag är ett fossil när jag är där, men med tanke på att jag är jävligt barnslig (om vi ska vara ärliga) så har jag det rätt så bra därinne. Surfar runt bland vargar, labyrinter, änglar, och skönsångande personer. Slappnar av, prokastinerar och har det bra.
Råkar du finnas där och vill följa mig heter jag samma där som här, Mrs Data alltså.

Och nu - te.