fredag 4 april 2014

FredagsFilmen: Divergent

I avdelningen ungdomar-i-en-dystopisk-framtid-där-alla-försöker-ta-död-på-en-baserad-på-en-bok-eller-flera har turen för mig kommit till "Divergent" som gick upp på bio för ett par veckor sedan.
Självklart jämförs alla dessa filmer med "Hunger games" också, vilket man kan tycka är lite synd. Nu har jag inte läst boken den här filmen är baserad på, men "The Maze runner" ska ju gärna petas in i samma mening som "Hunger games" också och om just det kan jag i varje fall säga nej - det stämmer inte. Och jag tror nog att jag säger nej det stämmer inte här också, för storyn verkar bra annorlunda. Förutom då att det är ungdomar i en dystopisk framtid som kämpar för sitt liv i en situation som dikteras av andra. 

Det finns tre böcker i den här serien (författade av Veronica Roth) och min gissning, baserad på erfarenhet, är att det blir fyra filmer av det. Om inte den här floppar för då blir det bara en. *host* "Eragon" *host*

Bildkälla Shepherd project
Tris lever i en segregerad framtid där man delas in i en av fem olika falanger och sedan lever sitt liv med den falangen. Varje 16-åring står inför valet vilken falang de vill tillhöra och när det är Tris tur väljer hon en annan falang än den hon kommer från.
Hennes hemlighet är dock att hon inte passar in i någon av de fem falangerna utan känner sig stå utanför, hon är en divergent och som sådan hotas hon till livet.
När samhället hotas av våldsamma konflikter kan hennes hemlighet rädda dem hon älskar, om den inte förgör henne först.


Lägger in en liten varning här - jag har läst att det i den här filmen förekommer en våldtäktsscen som är mycket obehaglig. Har man en trigger gällande detta kan det kanske vara bra att undvika den här filmen.