onsdag 9 april 2014

En bok under mossan

Amanda Hellberg är inte någon ny författare för mig, jag har förut läst hennes böcker för vuxna, de om Maja Grå, "Jag väntar under mossan" är hennes första bok för ungdomar.
På sätt och vis tycker jag om den här boken, för det är fortfarande Amanda Hellbergs underbara språkbilder, hon liksom målar en duk med vibranta färger fast det är boksidor och ord istället. Det är poesi, det är lite läskigt och man hittar in snabbt i texten. Men - jag blev inte ohejdat förtjust i storyn faktiskt. Det märkes väldigt väl att den vände sig till tweens och uppåt, även om jag vid åtminstone ett tillfälle tänkte att den var så läskig att man knappast kunde låta barn läsa den. Men det var en gång som sagt, resten av boken var snarare lite hastig och kanske en aning tråkig, men lättläst.

Bildkälla Adlibris
Tilda bor med sin mamma och pappa i England, men somrarna spenderas ofta hos morfar i Sverige, i den stuga han byggt tillsammans med Tildas mormor som mystiskt försvann för många år sedan. Den här sommaren ska dock bli speciell.
Över sjön dit Tilda och morfar åker för att bada vilar en olustig stämning, och den lilla ön i sjöns mitt, Fästningen, känns rentutav ondskefull, som att något hemskt händer där.
Tilda tycker sig höra och se underliga saker, något oförklarligt. Och så blir hon kär.

Som sagt - den här boken vände sig inte till mig så mitt betyg på den blir 2/5, men jag bara älskar Amanda Hellbergs sätt att skriva. Jag rekommenderar dock böckerna om Maja Grå före den här, "Styggelsen", "Döden på en blek häst" och "Tistelblomman", och jag hoppas det blir fler.