onsdag 26 mars 2014

Säsongssammanfattning: Teen wolf, säsong 3b

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna, i det här fallet massiva spoilers. Säg inte att jag inte varnade....

Säsong 3b alltså, undrar vad det var för fel på att bara kalla den för säsong 4 och låta den här serien hålla sina 12 avsnitt per säsong. Jaja, nu är det som det är och säsong 3 fick 24 avsnitt och två delar. 
Sista avsnittet av 3b gick i USA i måndags och jag såg det igår. Jag har behövt samla tankarna lite inför det här inlägget för jag vet inte jag. Kanske har jag hängt med lite väl mycket i snack om teorier och sådant på sociala medier för att vara riktigt nöjd, men ändå har jag gillat det. Det känns bara lite fel på något sätt, som att det är något som saknas som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Men det har ju inte varit dåligt - inte på långa vägar. Kanske var för lite lacrosse den här gången? Med tanke på att det inte var någon lacrosse alls.

Sammanfattar lite då - jag har väl sagt att det är spoilervarning? Just det. Det är för att det är det. Rejält.

Isaac, Allison, Derek, Scott, Kira, Stiles, Lydia. Bildkälla Teen wolf wikia.

Favoritavsnitt: 3x13 "Anchors". Efter händelserna med nematonen (i 3a) förföljs Scott, Stiles och Allison av hallucinationer och mardrömmar.
3x18 "Riddled". Stiles mår allt sämre och hamnar till sist på sjukhus där man försöker se om han drabbats av samma sjukdom som dödade hans mamma. Underbar scen med Scott och Stiles.
3x22 "De void". Nogitsunen släpper lös fler eldflugor och plötsligt har Chris, Allison och Kira fyra besvärliga varulvar att tampas med. Under tiden försöker Scott och Lydia nå fram till Stiles i hans undermedvetna.
3x24 "The divine move". Dags att besegra den onda Nogitsunen och gå vidare. Kanske?

Favoritkaraktär: Stiles. Solklart. Fast jag föredrar honom som den gamla vanliga Stiles, sarkastisk och lite trevligt klumpig. Däremot var det en fröjd att se Dylan O'Brien växla på en nanosekund mellan att vara Stiles och Nogitsune-Stiles. Ge grabben ett pris för sjutton!

Favoritpar: Säger pass på den för jag har verkligen inte något favoritpar. Och den där kyssen mellan Stiles och Malia i källaren på ett väldigt sunkigt och smärtsamt återgivet mentalsjukhus... Inte gulligt alls. Bara hemskt och nej tack. Så det känns ju obra att det redan nu hintas om att det ska bli romans mellan Stiles och Malia i säsong 4. Jag ogillar redan.

Bäst i säsongen: Ja vad ska jag svara på den? Jag gillar väldigt mycket faktiskt. Som att packdynamiken förstärks och Scott och Derek lär sig samarbeta. Att Derek delade ut godis till trick-or-treatare och sedan skrämde dem med sina huggtänder. Att Danny vet! "Dude, it's Beacon Hills," kan vara säsongens bästa replik. Som jag redan nämnt så älskar jag Stiles/nogitsuneStiles. Och scenen mellan Derek och Chris när Derek var lite ca-razy och Chris blåste ut tändaren - maj gawd som jag skrattade mitt i eländet.
Det mesta var bäst faktiskt - förutom Eichen house och det där tradiga återblicksavsnittet.

Värst i säsongen: Redan när den här säsongen inleddes valde man från produktionen att spoila att en av huvudkaraktärerna skulle dö den här säsongen. Teorierna haglade så jag blev inte värst förvånad när det visade sig att det var Allison, men jag blev väldigt ledsen ändå. Nu var det Crystal Reed som valde att lämna serien, men jag hade gärna sett att Allison bara hade lämnat Beacon Hills och inte behövt dö. Jag som avskydde Allison i början hade verkligen börjat gilla henne.
Och så avskyr jag så himla mycket hur man valde att porträttera mentalsjukhuset Eichen house i avsnitt 3x20 "Echo house". Inte bara för att det hände vissa saker i källaren där, utan för hur både patienter och vårdare porträtterades. Som att det var någon form av "Gökboet" komplett med ett självmord som personalen bara verkade rycka på axlarna åt, och medicinering av patienter mot deras uttryckliga vilja bara i syfte att få dem att vara medgörliga. Dåligt gjort. Man hoppades att det skulle visa sig att det där avsnittet i mycket var drömmar och hallucinationer, men inte då.

Övriga kommentarer: Nej tack. Ska ni nu absolut återuppväcka någon karaktär som ni redan har dödat så låt det vara Laura Hale, eller Talia eller Allison. Inte Kate "jag-bränner-inne-8-personer-och-torterar-varulvar-för-att-det-är-skoj" Argent! Jag jublade när Peter dödade henne i säsong 1 (ja, jag är hemsk på det sättet) och här är hon igen. Varför? Bara för att skådespelaren är kompis med serieskaparen och ville komma tillbaka? Det här är faktiskt en sådan där grej som får mig att fundera på om jag verkligen vill se säsong 4, för nu blev det bara dumt. Så väldigt, väldigt dumt.

(Självklart kommer jag se säsong 4. Premiär i USA 23 juni.)

Nogitsune och Stiles. Bildkälla Buddytv.