tisdag 25 mars 2014

Mrs Data läser "The maze runner" av James Dashner

He began his new life standing up, surrounded by cold darkness and stale, dusty air.

Hur kommer det sig att jag väljer att läsa en bok som vänder sig till publiken som kallas ung vuxen? Och som inte finns översatt till svenska - än? Av den enkla anledningen att det kommer komma en film på den här, och jag ville läsa boken innan jag ser filmen och jag vet redan att jag vill se filmen. Så enkelt kan det vara när man klickar hem böcker från hovleverantören AdLibris. 

Bildkälla AdLibris
När Thomas vaknar i hissen är det enda han minns sitt eget namn. Han minns inte vem han är, varifrån han kommer eller hur han hamnat där han är nu. När hissdörrarna öppnas välkomnas han till The Glade. De som bor där vet liksom Thomas inte hur de hamnar där eller varför. Allt de vet är att varje morgon öppnas dörrarna som leder ut till labyrinten och varje kväll stängs dörrarna igen. Ingen som blivit kvar utanför murarna över natten har någonsin överlevt.
Varje månad levereras en ny pojke till The Glades, och Thomas är den senaste i raden. Hans ankomst var väntad - men redan dagen efter skickas en flicka till The Glades, den första någonsin. Meddelandet hon har med sig ändrar på allt och att lösa labyrinten blir allt viktigare.

Alltså - jag gillade den här boken väldigt mycket. Men! Jag rekommenderar att man har bok två (och kanske tre) väntande när man läst klart för det är cliffhanger-slut utan dess like och det är många frågor man inte får svar på. Jag tänker dock plåga mig själv och läsa en annan bok emellan bara av den enkla anledningen att jag sällan/aldrig läser bokserier på varandra. Jag måste rensa hjärnan med något annat mellan böckerna för att inte tröttna, och i det här fallet vill jag verkligen inte tröttna. Om man inte är som jag och orkar vänta ett tag bör man alltså ha tvåan beredd så man kan börja läsa den direkt. Jag har såklart hela trilogin, samt prequel-boken "The kill order". Den har jag dock bett älskade maken gömma för mig så jag inte börjar tjuvläsa i den och får svar på frågor som kanske, kanske inte kommer ställas i den här och de andra två böckerna.

Jag gav den här lilla raringen betyget 4/5. Kan rekommenderas om man gillar postapokalyptiska böcker (tror jag) och inte bangar för att läsa något som är skrivet för en betydligt yngre målgrupp än 40+.

In front of him, through the East Door, he could make out passages leading to the left, to the right, and straight ahead. And the walls of the corridors were similar to those who surrounded the Glade, the ground made of the same massive stone blocks as in the courtyard. The ivy seemed even thicker out there. In the distance, more breaks in the walls led to other paths, and farther down, maybe a hundred yards or so away, the straight passage came to a dead end.
"Looks lika a maze," Thomas whispered, almost laughing to himself.