fredag 14 mars 2014

FredagsFilmen: Tintin och enhörningens hemlighet

Idag bjuder jag på lite cgi-animerat som fredagsfilm. I det här fallet är animationerna lagda över riktiga skådespelare, på samma sätt som man skapade Gollum/Smeagol i Sagan om ringen-trilogin, så är det ju också Peter Jackson som här slagit sina påsar ihop med Steven Spielberg för att skapa film på Hergés älskade seriefigur. Anledningen till att man valde att cgi-amiera är så klart att man ville behålla den tecknade känslan. 
Jag valde den här filmen idag av två anledningar: 1) det är den vi tittar på ikväll, 2) Jamie Bell som spelar Tintin (även om det inte syns så bra) fyller år idag.

Bildkälla nöjesguiden.se
Jag är väl den som är minst Tintin-fierad i den här familjen och för mig har det räckt ganska bra att se den här filmen en gång, och eftersom det här är andra tittningen så känner jag att jag kan skriva om den istället. Det är på inga sätt en dålig eller tråkig film, men jag är så där lagom begeistrad helt enkelt.
I det här hushållet föredrar vi att se den på svenska faktiskt. Annars blir det sådär konstigt när man växt upp med vissa namn som blir ändrade när man ser den på engelska. Milou heter Snowy på engelska till exempel och poliskonstaplarna heter Thomson och Thompson istället för Dupond och Dupont.

I "Tintin och enhörningens hemlighet" får vi följa med Tintin på äventyret där han lär känna Kapten Haddock. Tillsammans försöker de avslöja enhörningens hemlighet och hitta en skatt.