tisdag 11 mars 2014

Fanfics igen

Ja hallå. Jag läser ju, som jag sagt förut, en hel del fanfiction (fics) nuförtiden. Förr handlade alla mina fics om Klaine från "Glee", Kurt och Blaine alltså. Det fina med det är att Kurt och Blaine är ett par även i tv-serien och det är ju alltid trevligt om de man läser om pussas mer än bara i fantasin. Numera läser jag dock allra mest om Sterek från "Teen wolf". Bakom det shipnamnet döljer sig Stiles och Derek och nej - de pussas inte på tv, bara i fantasin. Så... Skit också.
Ibland rynkar folk lite på näsan åt att man läser fics för det är ju "inte riktig litteratur". Och visst - det krävs inte mer än att man har tillgång till en dator så kan man skriva en fic och lägga upp den nätet och få läsare, och visst - allt jag läst är inte direkt lysande eller ens lite granna bra. Men väldigt mycket är fantastiskt bra och jag blir alltid lika glad när någon favoritskribent lägger upp något nytt.

Och så har vi det där om vad som är bra och inte gällande fics och huruvida de skulle kunna vara värda att publiceras på riktigt. Tryckas upp och bli bok. Och tydligen går det. Känner ni till "50 shades of Grey"? Har ni inte legat under en sten de senaste åren antar jag att ni gjort det. Böckerna var från början Twilight fanfics. Så tycker ni att sett likheter mellan Bella och Anastasia och Edward och Christian så stämmer det alltså. Och det funkade ju tydligen alldeles utmärkt att ge ut smutfics (smut = erotisk/porr) baserat på karaktärer som någon annan hittat på.

För några år sedan vann Benght Ohlson Augustpriset för sin roman "Gregorius". En roman som utspelar sig ur prästen Gregorius synvinkel, en karaktär som förekommer i romanen "Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg. Så tydligen går det att vinna fina litteraturpriser om man skriver en bok baserad på en karaktär som någon annan hittat på.

Och det här är knappast något nytt fenomen heller. En författare vid namn Charlotte Brontë läste Jane Austens roman "Emma" och fascinerades av bikaraktären Jane Fairfax, som skulle ha blivit guvernant om hon inte lyckats gifta sig fint. Hon utforskade sedan det ämnet i sin roman "Jane Eyre", om en fattig flicka som blir guvernant och förälskar sig i Edward Fairfax Rochester.
Så ja - tydligen går det att skriva riktiga tokklassiker för att man låtit sig inspireras av ett redan existerande verk.

I rest my case. Och fortsätter läsa mina fics.