lördag 1 februari 2014

Säsongssammanfattning: American Horror Story - Coven

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Sädär ja, så var tredje säsongen av "American Horror Story" slut, den som fått undertiteln "Coven". 
Den utspelar sig, som titeln syftar på, bland häxor på en särskild skola för dem i New Orleans, i en coven helt enkelt. Hit kommer Zoe när hon på ett mycket olyckligt sätt fått veta att hon är en av häxorna som härstammar från de vida kända häxorna i Salem. På plats finns redan Madison, Queenie och Nan som är elever på skolan, samt Cordelia som är rektor. Någon som borde finnas på plats är Fiona, regerande supreme som borde utse sin efterträdare. Och det är ungefär den frågan som ställs hela säsongen, vem är nästa supreme?


Favoritavsnitt: 3x1 "Bitchcraft". Det börjar bra kan man väl säga. Mycket som händer och etableras.
3x5 "Burn, witch. Burn". Och här var det zombies. Varsågoda.
3x9 "Head". En inte helt snäll avslutning innan serien gick på julpaus. Här händer det grejer kan man säga, särskilt när häxjägaren Hank löper amok.
3x13 "Seven wonders". Säsongsavslutning som ger mersmak. Man vill gärna se hur det ser ut 10 år i framtiden. Det här avsnittet fokuserar framför allt på att utse nästa supreme, och vi får veta hur det går för våra häxor.

Favoritkaraktär: Zoe faktiskt. Bestämd, snäll, omtänksam men tar ingen skit. Dessutom med min favorit Taissa Farmiga som återvänder till AHS efter en säsongs frånvaro.

Favoritpar: Zoe och Kyle. Fastän att det är lite Frankenstein över honom.

Bäst i säsongen: Den storyline jag uppskattade mest var nog den kring Misty Day, även om hon inte var den karaktär som låg mig närmast. Lite ledsen i ögat över henne faktiskt.

Värst i säsongen: Jo, jag vet att det heter American Horror Story. Men ibland blev det lite väl släbbigt för mig. Som i äckligt, blodigt och gore. Mer illamående än skrämd.

Övriga kommentarer: Det här tycker jag var den bästa säsongen. Hittills. Det är klart med en fjärde säsong, men vad den ska handla om är inte klart än. Det hintas om både mytologi och cirkus, bland annat. Jag hoppas på cirkus faktiskt. Det vore inte dumt om det skulle utspela sig på en sådan där freak show-cirkus. Kan vara bra skräckigt känner jag.