onsdag 5 februari 2014

Plejaderna pratar om en kanin med en speciellt namn

Nu var det ett himla bra tag sedan Plejaderna träffades för att dissekera "När gud var en kanin" an Sarah Winman (vald för sin skojiga titel), och några dagar sedan jag lyckades läsa ut den. Inte för att vi vid det här tillfället pratade så rasande mycket bok, då vi var ganska decimerade och disciplinen för att läsa ut den här boken hade varit sådär. Varför det blivit så kan jag inte riktigt svara på för boken var ju lättläst och så, men kanske inte så upplyftande direkt. Det var liksom inte förstahandsvalet att läsa den här om man hade en stund över, kan man väl säga.

Bildkälla AdLibris
Boken handlar om Elly och hennes milt sagt udda familj. Hon bor med sin mamma och pappa och sin bror Joe som hon älskar mer än någon annan. Och så gud då, kaninen. Hennes bästa och enda vän Jenny Penny bor med sin alkoholiserade mamma och hennes pojkvän som byts ut med jämna mellanrum. Med i bilden finns också Ellys faster, skådespelerskan Nancy.
Boken har två avstampsår, 1968 när Elly föds och 1995 när hon återfår kontakten med Jenny Penny efter att den brutits i deras barndom.
Det händer massor i den här boken, men samtidigt ingenting alls. Det handlar väldigt mycket om relationer och kärlek till andra människor, syskon, föräldrar, vänner, partners. Det är Elly som berättar historien men samtidigt känns det väldigt mycket som att hon ser allt utifrån, som att hon inte alls är delaktig fastän att hon är mitt i det som händer.

Och det är kanske här problemet ligger, det känns lite konstlat och oäkta i mitt tycke. Det antyds en massa som aldrig blir bekräftat eller besvarat och ibland blir jag galet irriterad på ett sådant berättande och i det här fallet är det så.

Från början, när Plejaderna hade sin träff, kände jag att mitt betyg skulle landa på 3,5 men vet ni vad - jag sänker det. Mitt personliga betyg på "När gud var en kanin" blir en tvåa. Plejadernas medelbetyg hamnar på 2,75.

Och så en liten undran... Kaninen i den här boken heter alltså Gud. Det är kaninens namn. När jag gick i skolan fick jag lära mig att man skrev namn med stor bokstav i början. Varför står det då genomgående gud i den boken och inte Gud? Liten detalj som störde mig obeskrivligt mycket.