fredag 7 februari 2014

FredagsFilmen: Capote

Min ursprungliga plan för de kommande FredagsFilmerna var att fokusera på filmer med tema HBTQ. Som en motpol till dumheterna som pågår i det där landet som nu har så mycket fokus på sig på grund av vinter-OS. Jag talar såklart om de totalt vedervärdiga antigaylagarna som Ryssland har. Att något sådant ens är tänkbart i det här århundrandet gör mig så ledsen och upprörd. Jag är förbannat glad att SVT inte fick sändningsrättigheterna i år, för jag vill baske mig inte betala ett öre via min tv-licens till ett land som fördömer mig, mitt barn, mina vänner. Fuck you, Ryssland liksom.

Men - så dog Philip Seymour Hoffman i söndags och hela min snillrika plan kastades om intet. För trots att det här var en skådespelare jag beundrat något enormt, så har bara en av hans filmer hittat till min blogg tidigare och det är "Catching fire" där han spelar Plutarch Heavensbee. 

Min absoluta favoritfilm med Philip Seymoyr Hoffman är "Capote" där Hoffman spelar titelrollen som Truman Capote. Och vilken tur för mig att den verklige Truman Capote var homosexuell, för även om det inte är det filmen centreras kring så får jag i varje fall med att huvudrollen är gay, alltså blir inte mitt tänkta tema helt övergivet. 
Hoffman belönades med en Oscar för sin rollgestaltning och sällar sig således till den skara straighta skådespelare som fått en statyett för att de spelat homosexuell, någon öppet homosexuell skådespelare har dock aldrig ens nominerats.

Bildkälla IcePoster
Truman Capote blir inspirerad av de brutala morden på en hel familj i Kansas och beslutar sig för att skriva en bok om dem. För att göra sin bok så bra som möjligt intervjuar han de misstänkta mördarna och blir vän med en av dem, Perry Smith, när han upptäcker likheter med sin egen uppväxt.
Truman slits mellan lojalitet till sin nye vän och en vilja att avsluta den bok han skriver, en bok som bäst kan avslutas med att hans vän döms och domen verkställs.


Boken Truman Capote skriver i den här filmen "In cold blood" är väldigt läsvärd. Annars är han kanske mest känd för "Frukost på Tiffanys". Ett annat sammanträffande med den här filmen och mitt liv just nu, är att Truman Capote jobbade tillsammans med Harper Lee som vann Pulitzerpriset för sin enda roman "To kill a mockingbird" ("Dödssynden") som är den bok jag läser just nu.

PS. Och nu när jag tänker efter lite extra finns det en annan film med PSH som faktiskt har gaytema, men den tror jag att jag sparar till nästa fredag.