torsdag 30 januari 2014

Januarifavoriter 2014

Jag utökar bland kategorierna på min favoritlista från och med nu. En kategori bortfaller också eftersom det är ganska självklart numera att det är älskade maken som är min pussgurka hela jämra tiden.
För mig har det blivit ett bra sätt att blicka tillbaka på det som varit bra den senaste månaden, att skriva ihop de här inläggen. Även om det bara är en så enkel sak som ett vackert nagellack som gjort mig glad så har något gjort mig glad, och det är liksom det som räknas. Inte antalet tårar jag fällt av ledsnad och sorg, utan de dagar jag mår bra och ljusglimtarna i min tillvaro.
Det är bra för mig att se att de finns där, de där tillfällena när ljuset faktiskt skiner och det inte bara känns grått. Jovisst, min ångest ligger där och lurar i botten och kanske kommer den alltid göra det, men det finns det som är bra också, något som kan vara alldeles för lätt att glömma bort ibland.

Nu har jag svamlat klart. Dags för årets första favoritlista. En dag tidigt eftersom det är fredag imorgon och på fredagar blir det film.

Födelsedagsbarn: Chilipojken fyllde 13 och jag har återigen tonåring i huset.

Kläder: Jag fortsätter att älska mina huvtröjor, men jag är också lite extra kär i den vita klänningen jag nyligen köpte från det-där-stället. H&M alltså.

Nagellack: Hot chili från Glitter gal fick full pott på nagelbloggen. Av de lack som går att köpa vill säga. Gav en 5:a till ? från Pahlish också, men det är ett Mystery Pahlish och finns inte att få tag på.


Festlighet: Har väl inte varit så värst mycket sådant i januari, förutom en och annan tårtbit.

Frisyr: Mitt hår är en katastrof! Det där schampot jag trodde så mycket på visade sig vara en katastrof för min hårbotten, men håret i sig älskar det. Så just nu kör jag på det schampot i längderna och schampofritt i hårbottnen. Lockigt blir det i varje fall...

Upptäckt: Hade ett light bulb-moment häromsistens hos min kurator där jag plötsligt insåg att jag kanske inte alls är så dum som jag har trott, utan att det mer är något jag intalat mig själv eftersom jag fått höra det så mycket att det blivit sanning. Sorgligt att inse, men nyttigt.

Tv-program: Tre av mina älsklingar har visats den här månaden. I går avslutades till exempel den senaste säsongen av "American Horror Story" (eget inlägg kommer snart) och "Supernatural" och "Teen wolf" rullar på medan jag får vänta till februari med att se om "Glee" skärper till sig. Bäst av dem? "Teen wolf"...

Jag är rätt så orolig för min lille Stiles. Om jag ska vara ärlig.
Bildkälla Rickey
Film: Har varit lite si och så där, men "Iron man 3" dög väl. Bättre än tvåan i varje fall. Marginellt.

Bok: Jag har inte läst ut en enda bok den här månaden. Inte ens Plejadboken "När gud var en kanin" fast vi avhandlade den för två veckor sedan. Kommer i ett separat inlägg när jag läst ut den, vilket borde vara snart.
Jag har fastnat i fic-träsket igen. Jag har läst ungefär 60 fics den senaste månaden så... Inte mycket tid över för litteratur i bokform med den farten.

Extra speciell rolighet: Det är inte ofta jag går och fikar med en kompis, så jag tycker det var lite extra festligt att jag och Perny gjorde det i söndags. Bara hon och jag.