fredag 17 januari 2014

FredagsFilmen: Lejonkungen

Väldigt sen FredagsFilm idag. Så blir det när man är afk (away from keyboard) några dagar och hamnar i komplett internetskugga. Jag hade datorn med mig till skolan, men kunde inte göra mycket annat än titta på foton och spela majohng på den. Med andra ord har ni fått tidsinställda inlägg de senaste dagarna och det är därför jag inte kunnat svara på kommentarer. Jag är snart ifatt dock.

Dagens val av film kom sig av att dagen idag, 17 januari 2014, är James Earl Jones 83-årsdag. Han är ju vida känd för sin mörka barytonstämma och han har gjort många röstskådespelarinsatser. Mest känd är han så klart som rösten som Darth Vader, men han medverkar i "Lejonkungen" också. Har man bara sett den svenska versionen är det ju inte lätt att veta att Mufasa och Dart Vader låter likadant, men så är det alltså. (I original görs Scar av Jeremy Irons och Simba av Matthew Broderick.)

Bildkälla The wallpapers
Simba föds som prins bland lejonen och ska ärva hela dalen när han blir stor. Han luras dock att tro att han har dödat sin pappa och flyr från den värld han alltid känt till. Han hittas av vårtsvinet Pumbaa och surikaten Timon som ser fördelarna med att ha ett lejon som allierad, och Simba växer upp med sina nya vänner. Men stora förändringar sker när en lejonhona stör vännernas idyll, en lejonhona som visar sig vara Simbas barndomsvän Nala. Och det hon berättar om Lejonklippan får Simba att besluta sig för att återvända hem.


Kuriosa som någon påpekade för mig förra våren som jag bara blev vavavava! av och insåg att jaaaa, så är det ju. "Lejonkungen" är "Hamlet". Se likheterna och häpna.